FOLLOWERS

Thursday, August 19, 2010

AS-SYIFA' : ANAK DEMAM PANAS

Bagi pasangan suami isteri kebanyakan pernah merasai betapa susahnya menjaga anak yang mengalami demam panas. Saat suhu badan anak melepasi paras 38 darjah celcius selepas diukur dengan alat pengukur demam maka perasaan runsing dan risau serta penuh pengharapan untuk melihat anak-anak mereka kembali normal seperti hari yang sebelumnya.

Pengalaman menyediakan ubat bontot, mengelap badan anak setiap masa, memandikan anak diwaktu dinihari adalah ikhtiar ibubapa untuk mengelakkan suhu badan anak menjangkau suhu yang terlalu tinggi. Itulah kepentingan ilmu asaS pengubatan anak-anak sangat penting kepada ibubapa.

Berdasarkan pengalaman, disaat suhu badan anak melebihi 39 darjah celcius, maka ibubapa pasti akan membawa anak mereka ke wad kecemasan dengan harapan usaha mereka akan dibantu para doktor yang pakar dalam bidangnya. Tapi apa yang terjadi ialah, hanya jururawat yang terus sahaja memandikan anak mereka dalam suasana yang biasa bagi mereka dengan tujuan untuk mengelak suhu badan anak terus menjadi naik,ibubapa yang runsing terpegun sambil berdoa agar anak mereka sembuh seperti biasa. Akhirnya dengan izin Allah sembuhlah anak mereka menggunakan kaedah tersebut.

Pengalaman ibubapa mungkin tidak sama antara satu sama lain.Namun begitu dalam bidang pengubatan Islam, terdapat cara yang boleh kita amalkan serta ikhtiarkan untuk merawat penyakit demam panas ini seperti berikut :-


DOA YANG DIBACA

1. Al-Fatihah

2. Selawat Syifa'


 






3. Ayat 21 hingga 24 surah al-Hasyr



 















4. Doa demam panas ,



 





"Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani, Dengan nama Allah Yang Maha Besar, kami berlindung kepada Allah daripada kejahatan peluh yang mendidihkan darah dan kejahatan kepanasan neraka"

KAEDAH RAWATAN

Bacakan kesemua doa dan ayat di atas, kemudian dihembuskan atas segelas/sebotol air dan diberi minum kepada pesakit. Pesakit juga boleh dilapkan dengan sebahagian air ini.


As-Syifa' Melaka : 013-2006363


33 comments:

  1. salam ustaz..ana nak mintak ijazah ni dr ustaz bleh tak? nak buat persediaan d kemudian hr

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah boleh tapi kena datang mengadaplah nanti ye. Moga ilmu yang sedikit ini dapat dikongsi bersama demi kebaikan umum.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum, ustaz moga beroleh keberkatan yang banyak dan semoga bertambah perawat2 Islam. Ana banyak merujuk blog ustaz dan blog perawat2 Islam lain untuk merawat diri sendiri dan ahli keluarga yang lain. Nenek ana diberitahu oleh doktor tiada harapan untuk menjalani pembedahan batu karang di pundi hempedu kerana faktor usia (78 tahun) dan tekanan darah yang rendah (di tambah pula dengan gangguan pelesit kepunyaan jiran [beliau meracau ketika diubati])! Alhamdulillah selepas membacakan Yasin 7 mubin dan membaca surah albaqarah ayat 60 berulang kali. Dengan izin Allah beliau boleh bangun dan sihat (tiba - tiba!). Jazakallahu khair...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum ustaz , mohon izin untuk amalkan amalan untuk anak demam panas nie , boleh ke?

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah terima kasih ustaz kerana kongsikan ilmu ni kepada kami..semoga beroleh keberkatan

    ReplyDelete
  6. A'salam.. mohon izin Ustaz untuk menggunakan dan mengamalkan apa yang Ustaz izinkan ( paparkan ) di blog ini untuk kemaslahatan umat islam seluruhnya Insya Allah.. semoga Allah memberi ganjaran yang melimpah ruah kepada Ustaz.. terima kasih

    ReplyDelete
  7. Assalam.Mohon izin guna kaedah ini utk anak sedang demam.

    ReplyDelete
  8. Salam. Dibenarkan kepada sesiapa jua untuk mengamalkan kaedah serta doa yang dilampirkan. Berikhtiarlah mencari kesembuhan kerana Allah jua Maha Penyembuh. Didoakan agar anda semua berolah kebaikan dan rahmat Allah.

    ReplyDelete
  9. Assalam Ustaz. Isteri sy selalu bermimpi yg bkn2 seperti bergaduh dgn anjing, adakah ini bermaksud dia mendapat gangguan jin @ sebagainya?

    ReplyDelete
  10. salam..mohon utk amalkan ayat2 tersebut....terima kasih.

    ReplyDelete
  11. salam ustaz. ada x apa2 doa atau ayat untuk menyembuhkan anak yg suka menangis? kadangkala anak saya berumur 2 tahun suka menangis tanpa sebab. sikit2 menangis. ada yg x berkenan je nangis, tak bagi makan pedas nangis, x bagi itu nangis, x bagi ini nangis. ada je yg x betul. kadang sy sendiri menangis sebab tgk dia suka sgt menangis. even sy lambat angkat dia masuk kereta pun nangis... bantulah sy ustaz.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Dicadangkan berjumpa dengan mana-mana perawat Islam ye. Jika nak berjumpa ust bolehlah hub. Ust ditalian 013-2006363 utk temujanji. Wassalam. Tq

      Delete
  12. assalam ustaz..mohon share kaedah ini...cuba utk merawat anak sy yg bru hendk msuk 7bln..demam sekejp ok sekejap kembali...

    ReplyDelete
  13. salam ustaz..mohon digunakan..ade saudara tgah kena demam panas..

    ReplyDelete
  14. Salam ustaz..moron izin untuk amalkan perkongsian ini..syukran

    ReplyDelete
  15. salam ustaz..saya juga minta mohon amalkan doa2 ini..sukran ..ws

    ReplyDelete
  16. Salam ustaz...saya mempunyai masalah pd anak saya yg baru lahir..anak saya mempunyai masalah jagkitan kuman pd paru-paru akibat dari kesilapan dktr pelatih.. sehingga sekarang anak saya msih lagi d wad nicu.. dktr ckp anak saya tidak boleh keluar selagi anak saya tidak stabil...masalah sekarang keadaan anak saya msih macam tu tiada perubahan, dktr cuma bg antibiotik...saya kesian tgok keadaan die macam tu ustaz.. boleh tak saya bawa anak saya berubat d tempat ustaz?

    ReplyDelete
    Replies
    1. WSLM. SEMOGA ANAK PUAN AKAN DIBERIKAN KESEMBUHAN OLEH ALLAH SWT. bOLEH DATANG BERJUMPA UST, BOLEH HUBUNGI USTAZ DITALIAN INI 013-2006363 UNTUK TEMUJANJI.

      Delete
  17. mohon izin... ank sy keráp sgt demm. srvulan skali. bru je kluar hospital.. dmm blik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dinasihatkan puan untuk ikhtiar dengan cara perubatan Islam ye, dengan mana2 perawat Islam yang berdekatan .

      Delete
  18. Salam ustaz...sy pohon utk mengamalkn doa doa diats utk ank2 dan keluarga....sy jgu berhadapan dgn satu masalh uztaz...ank sy kembar...lahir pd udia 8bln 2mmgu...mereka kerap dmm...baru2 ini slh sorang ank ini bile dmm panas sgt...dia akn dapat sawan...mohon ustaz dpt mnolong kami sekeluarga...ank sy berusia 2 thn...sy mencari kaedah rawatn yg diredhai ALLAH swt...insyaAllah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. WSLM. SEMOGA ANAK PUAN AKAN DIBERIKAN KESEMBUHAN OLEH ALLAH SWT. bOLEH DATANG BERJUMPA UST, BOLEH HUBUNGI USTAZ DITALIAN INI 013-2006363 UNTUK TEMUJANJI

      Delete
  19. Salam ust..mohon kebenaran untk mengamalkan doa ini..syukran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, diizinkan untuk kebaikan masyarakat umum

      Delete
  20. Assalammualaikum.. Ustaz, saya mohon izin untuk mengambil sedikit maklumat mengenai kaedah mengubat demam ini untuk saya letakkan di dalam blog saya. Moga diberkati Allah selalu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, diizinkan untuk kebaikan masyarakat umum.

      Delete
  21. Assalam, mohon izin mengunakan rawatan tersebut diatas. Terima kasih

    ReplyDelete

Man Ana ???

My Photo
Melaka, Malaysia
Pengembaraan Insan Tiada Noktah Tanpa Syarat Meniti Kebahagiaan. Email : iq_insan@yahoo.com

Popular Posts

CAPAIAN BLOG

TEMAN BLOGGERS