FOLLOWERS

Tuesday, May 11, 2010

AS-SYIFA : SUKAR TIDUR MALAM (dikenali juga sebagai penyakit INSOMNIA atau Al-Araq)

As-Syifa' Melaka : 013-2006363

Antara penyakit-penyakit yang sering diadukan kepada perawat ialah masalah sukar untuk tidur malam ataupun dikenali imsomnia. Sebagaimana yang kita tahu, jangka waktu tidur setiap orang adalah berbeza, bagaimanapun secara umumnya, manusia tidak memerlukan waktu yang panjang untuk tidur.

Penyakit sukar tidur boleh disebabkan antara salah satu faktor dibawah ini:-

1. Stress atau tekanan (tempat kerja, belajar, rumahtangga)
2. Menghadapi masalah (rumahtangga, kewangan, pelajaran, pekerjaan)
3. Perubahan pada persekitaran (berpindah tempat tidur, rumah , dan sebagainya)
4.Penyakit
5. Gangguan makhluk halus

DOA YANG DIBACA

Pesakit yang menghadapi masalah gangguan makhluk halus (gangguan/sihir/saka) sering menghadapi masalah penyakit tidur. Selain daripada mendapatkan rawatan dari perawat Islam bertauliah, boleh juga amalkan adab-adab sebelum tidur :-

1. Membaca 3 Qul
2. Ayatul Qursi
3. 3 Ayat Terakhir AL-Baqarah dan zikir fatimah (tasbih, tahmid, dan takbir 33x)
4. Tambahan : Al-Kahfi-25 atau Al-Anbiyaa : 87 atau Maryam : 18 dan 98
5. Mengamalkan dua rangkaian doa di bawah ini yang dikenali sebagai doa Al-Araq.

Amalkan nya dengan membacanya berulang kali sebelum masuk tidur. Boleh juga dibacakan keatas air dan diminum.

1. "Ya Allah, Tuhan pemelihara langit yang tujuh dan apa yang dilindunginya. Tuhan pemelihara segala bumi dan apa yang terkandung didalamnya dan Tuhan pencipta syaitan dan apa yang tersesat kerananya, jadikanlah aku terpelihara dariapada kejahatan makhlukMu itu semua, sampai-sampai seseorang daripada mereka mengalahkan daku dan melakukan kezaliman. Muliakanlah pemeliharaanMu, maha bsar pujiMu, tidak ada Tuhan selain Engkau."

2. "Ya Allah, bintang-bintang telah tenggelam, segala mata merasa tenang, sedangkan Engkau tetap hidup lagi berdiri sendiri. Tiada mengantuk dan tidur menimpa Engkau. Ya Tuhan yang hidup, Ya Tuhan yang berdiri sendiri, tenangkanlah malamku dan tidurkan mataku".


Jika masalah di atas masih berterusan maka bangkitlah diwaktu malam itu mengambil wuduk dan terus mengerjakan solat taubat, solat tahajud, solat tasbih dan solat hajat memohon perlindungan Allah SWT daripada gangguan, sama ada gangguan manusia, iblis dan syaitan atau kedua-duanya sekali.

As-Syifa Melaka : 013-2006363

32 comments:

  1. saya sering menghadapi penyakit sukar tidur malam.apabila subuh atau terdengar orang mengaji di masjid barulah saya tidur.jika malam saya tidak tidur kemudiannya terdengar azan subuh mata saya terus terlelap..mengapakah hal ini berlaku kepada saya dan apakah punya masalah ini??jika ada jawapan untuk membantu masalah saya sila emelkan di sonix_norm@yahoo.com

    ReplyDelete
  2. Sy plk xblh tido mlm stiapkali bulan terang (antra 12-18 hb hijri) sejak dr bangku skolah dlu... Wallahuakbar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dicadangkan anda membuat rawatan dgn mana-mana perawat islam. Tq

      Delete
  3. saya pula menghadapi masalah Generalized Anxiety Disorder (GAD) yang menyumbang kepada penyakit insomnia yang SANGAT kronik...sekarang saya di bawah pemerhatian doktor pakar psychiatry di HKL...untuk pengetahuan semua, saya sudah 4 tahun mengambil ubat tidur SETIAP malam untuk tidur...

    ReplyDelete
  4. Salam,

    Norman,Sirrul asrar dan yang ketiga, kesemua ciri2 yang anda tuliskan adalah memang berkaitan dengan penyakit sukar tidur malam. Untuk masalah yang rumit ini, dicadangkan datanglah berjumpa ustaz untuk membuat rawatan barulah ust akan tahu sekuat mana tahap gangguan yang dialami dan kemudian kita sama2 lah berikhtiar untuk mencari kesembuhannya dengan izin Allah.

    ReplyDelete
  5. Salam,
    Bagi ana sukar tidur malam ini adalah satu peluang yang Allah berikan.
    Pada mulanya ana ada juga menyangka bahawa ana terkena penyakit/gangguan.

    Ikhtiar yang ana buat,
    ana tekadkan dalam hati dan yakin bahawa sekiranya ana sukar untuk tidur, maka inilah peluang untuk ana bermunajat kepada Allah.

    Ingatlah, Allah sangat sayang kpda hambanya.

    Bila saudara-saudara diberi peluang sebegini, bersyukurlah dan jangan sia-siakan peluang sukar tidur ini dengan pekara2 lagha atau terlalu stress kerana sukar tidur.

    Sekali lagi, ambillah peluang sukar tidur ini untuk kita banyak mengingati Allah.

    Hidup kerana Allah!

    ReplyDelete
  6. Assalammualaikum...
    Ustaz, saya mengalami gangguan tidur sejak beberapa minggu dulu....setiap malam lebih kurang pukul 2 .30 pagi saya akan terjaga dan terus tidak boleh tidur. saya rasa kepanasan sehingga berpeluh2 hanya di bahagian leher dan dada walaupun ketika itu kipas dibuka laju sehingga no. 4. manakala kaki tangan saya kesejukan. pada mula saya ingatkan saya tidak boleh tidur disebabkan gangguan bunyi batuk kakak saya tetapi ketika saya berada di rumah mak di kampung saya tidak ada masalah tidur, saya boleh tidur dengan lena. hanya ketika berada di rumah sewa kakak saya alami gangguan tidur ini....boleh ustaz tolong terangkan kenapa masalah ini berlaku hanya ketika berada di rumah sewa? hati saya pn sentiasa x tenang selepas terjaga. tolong ustaz

    ReplyDelete
  7. sy sokong yg Allah kurangkn tidur kita (insomnia) utk bg kita peluang bgn solat mlm dsbg.kita selalu ingt yg kita trkena gangguan n sbgnya.sedangkn itu satu rahmat buat kita bila kna sakit semacam ni.sy akui pada mulanya sy kna insomnia sebab stress n anxiety disorder.tp lama2 sy dh biasa n blh atur tdur sy walaupun kurng 4 jam bnding tdo normal

    ReplyDelete
  8. Wslm. Mengikut pengalaman pesakit yang lain, bagi anda yang boleh tidur di rumah sewa kakak tetapi tidak boleh tidur di tempat lain biasanya hanyalah mainan mahkhluk halus tersebut. Kenapa di suatu tempat anda boleh lena tidur tetapi di tempat lain anda tidak boleh melelapkan mata? Biasanya pada diri anda akkan ada atau telah ada makhluk halus yang telah bertapak sebab itu anda sukar tidur. Nasihat ustaz, berjumpalaha dengan mana2 perawat Islam terdekat untuk membantu anda mencaarikan kesembuhan. Moga Allah akan meneyembuhkan anda.

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum ustaz.saya telah mengalami masalah sukar tidur ini sejak di sekolah menengah dan mulai serius ketika di universiti.bila di rumah saya juga mengalami masalah yg serupa tetapi tidak seteruk di asrama dan juga hanya sekali sekala.bila di asrama,ia terjadi hampir setiap hari.kadang2 saya cuma boleh tidur apabila jam sudah 7 pagi.masalah ini mengganggu pelajaran saya.

    ReplyDelete
  10. assalamuaalaikum ustaz. saya mengalami susah tidur malam sejak 5 bulan yang lalu. ini berikutan kerana saya mengalami tekanan darah tinggi, tetapi sekarang darah tinggi saya normal sebelah pagi dan tinggi pada sebelah malam ketika hendak tidur. apabila saya mula memejamkan mata darah saya mulai naik dan dada berdegup kencang bili periksa tekanan darah saya 213/120 tetapi saya rehat kejap dan turun perlahan-lahan. apakah penyebab masaalah saya ini ustaz tolong lah saya ustaz. untuk pengatahuan ustaz saya tidak mahu memakan pil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohonlah pada Allah tetapi jangan lupa berikhtiarlah dahulu membuat rawatan. Moga anda akan diberikan nikmat tidur seperti insan lain.

      Delete
  11. masalah ni memang mengganggu rutin dan kerjaya saya.....saya baru bekerja dn sering terbgn lmbt sbb tidur pn dah subuh.....sy slalu berwuduk dn solat wuduk sblm tidur tp belum sembuh lg penyakit sukar tidur ni....mungkin sbb byk pikir masalah keluarga sy....agak tertekan smpi sy kdg2 jd ilang semangat nk buat ape pn...mungkin sy blm cukup tawakal...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikutlah pengalaman sahabat di bawah ini ye. Tq

      Delete
  12. Pd pendapt sy, pongkok pangkalny akal kita.. Sy juga mngalami mslh yg sme.. Susah sgt nak tidur waktu mlm.. Kdg2 tu smpai xtdur lgsg.. Mgkin sblom tdur sy suke berfikir agakny dan jika sy xdpt tdur pd hari sblomnya, pd keesokan harinya sy selalu berasa takot dan akan berfikir sy akn mengalami benda yg sme pd mlm ini.. Tp kdg2 sy bleh tidur dgn nyenyak tnpa sbrg mslh.. Itu pn sehari sj.. Hari yg berikutny tidur sy mst xcukup. Tp bla sy perhatikan, apabila otak kita berfikiran positif dan kita yakin dlm dri kita yg kita boleh tidur pasti kita akn bleh tidur.. Otak kita akn memberi rnsangan terhadp apa yg kita fikirkn., dlm erti kata lain otak kita yg mengawl semua kelakuan kita.. Ini kerana positif minda kita positif la jdnya, negatif minda kita negatif la jd nya.. Lg fikr xbeh tidur memg lg susah la nk tidur jwbnya..jd sy sarankn x perlulh kita berasa stress jika susah utk tidur..relax shj dan smbil berkata dlm hati dgn yakin sy pasti boleh tidur smbil memjamkn mata dan terus berhenti berfikir wlau apa mslh sekali pn.. Dsmping itu tdk lupe juge memohon pd yg esa dipermudahkn sgla..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang baik dijadikan teladan. Alhamdulillah.

      Delete
  13. salam.sy dh lama sgt mslh nk tdo,dr bujang smpai dh anak dua.dr dulu tringat nk g jumpa perawat cara islam,tp xde masa n takut jgk jd pape yg bkn2..cmane nk tdo,otak xbenti pk mcm2..klu tdo tganggu,trus xdpt tdo dh,sbb tnsion tdo tganggu..mlm2 slalu tjaga pkl2-3.nk bgn thjd takut.so tkebil2 je la smbil bzikir n paksa tdo blk..susahnye nk tdo.moga mati mnjadi rehat yg terbaik utk kita.

    ReplyDelete
  14. salam,baby saya yang baru lahir sudah genap sebulan.pada minggu ketiga umur dia,tak ada masaalah dgn tdur,ttapi 2mggu akhir2 ni dia mengalami susah tidur ketika di rumah kuartes kerajaan,sedangkan klau di rumah mak saudara,baby saya boleh tidur dengan nyenyak,bagi sy dgn isteri Xada masaalh dgn tdur

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Kes yang kerap berlaku. Pengalaman ustaz, baby jadi meragam macam tu sebenarnya nak bagi SIGNAL supaya mak ayah si baby pergilah berubat. Biasa ada gangguan pada salah seorang atau kedua2nya, itulah pengalaman dalam rawatan Ustaz selama ini. Berikhtiarlah.....moga anak2 anda ceria seadanya, Sebab kedua kemungkinan ada masalah gangguan di rumah anda, juga ikhtiarkanlah

      Delete
  15. Assalammualaikum . Saya dah 2 hari dah tak dapat tidur langsung . Tapi mata saya selalu layu . Bila saya pejamkan mata rasa macam tutup saja . Sebelum tidur saya selalu baca doa tidur dan al-fatihah . Tetapi tak dapat juga tidur . Sekarang saya jadi lali . Letih dan tak bermaya . Mungkin ustaz boleh beri pendapat ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Ustaz nasihat kawan anda pergi berjumpa untuk membuat rawatan dengan mana2 perawat Islam yang terdekat. Biasanya ada unsur gangguan jin dan syatan. Berikhtiarlah lagi dan didioakan kawan anda akan lena dalam tidurnya

      Delete
  16. Assalamualaikum..sya ad seorang nenek yang alzhimer..selaunya, selpas solat isyak dia akan tdur..tetapi apabila jam pkul 12 mlm ke ats, dia sering memanggil orang yg berada di dalam rumah. kadang2 dia berjlan keluar dari bilik dan kejut ibu sya..ini mnybbkn ibu sya juga tak dapat tidur kerana trpksa melayn kerenahnye..ibu sya bmbang jika dia jatuh semsa berjalan. nenk sya ini bekas strok..perkara berlarutan sehingga pukul 5 pg..adakah ini uga salah satu tnda gangguan iblis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Ustaz nasihatkan, usahakan agar nenek mendapat rawatan Islam dari mana2 perawat yang berkelayakan di tempat anda. Dalam kondisinya yang lemah, maka tidak mustahil ada makhluk lain yang ambil kesempatan menumpang dalam tubuhnya.

      Delete
  17. Assalammualaikum. Saya ingin bertanyakan tentang apa yang di alami oleh kawan saya sendiri yg ada masalah susah tidur pd waktu malam. Sebelom ni tak pernah, ustaz.. sejak kebelakangan ni makin menjadi-jadi pulak... Dia kata, dia ada rasa macam kaki dia kena tarik lah, tangan dia kena pegang lah, dada dia kena duduk lah.. Lepas tu pulak dia kata, dia hairan...dia boleh ketawa, dia boleh marah dengan tiba-tiba..... sampailah lepas subuh.... baru dia dapat lelapkan mata... itu pun tak sampai 5 jam.. sebab dia bekerja pukol 10 pg... effect dia, dia selalu datang lambat kerja, muka dia nampak mcm lesu kurang bermaya, dia tak boleh focus...
    So, saya nak minta pendapat ustaz la... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Ustaz nasihat kawan anda pergi berjumpa untuk membuat rawatan dengan mana2 perawat Islam yang terdekat. Biasanya ada unsur gangguan jin dan syatan. Berikhtiarlah lagi dan didioakan kawan anda akan lena dalam tidurnya.

      Delete
  18. terima kasih kerana sudi berkongsi :)

    ReplyDelete
  19. kdg2 tue bila sukr tido mlm rasa mcm tkut tiba2 tnpa sebab . npa erk ?

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum...ustaz sy ingin brtye mengenai kwn sy... dia mengadu sukar tidur malam. Hampir subuh bru dpt tidur.tp skjp shje pukul 10 dia msk keja.. dia tak boleh tidur dan blkg bdn dia pns walaupn sdh pasg kipas kdg2 dia letk kain basah blakg bdn untk kurgkn panas.... tmpt keja pun bdn dia pns sy pena mltk kn tgn d blakg bdn dia... mmg panas n trase habasdangkn aircond sejuk .. sy kesian melihat keadaan dia. Sy ingin mntk pndpt ustaz....

    ReplyDelete
  21. salam ustaz saya nak tanya sejak kebelakangan ni saya susah tidur. bila tidur bangun badan akan rasa letih. roomate saya pun ada cakap yang saya suka marah marah sewaktu saya tidur. apa pendapat ustaz

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum.. Ustaz. saya ingin bertanya, saya mangalami kesukaran untuk tidur malam sehingga satu tahap saya tidak boleh tidur langsung sehingga selepas subuh. Walaupun telah lelapkan mata, saya cuma dapat tidur untuk lebih kurang 15 ke 30 minit dan selepas itu saya mengalami kesukaran untuk tidur semula. Namun perkara ini hanya bermula lebih kurang dua bulan lepas dan hanya berlaku sekali sekala. walaubagaimana pun perkara ini tetap merunsingkan saya terutama sekarang ini saya perlu pergi ke kerja jam 9 pagi dan balik pada pukul 8 malam. Saya berharap agar ustaz dapat memberikan pendapat kepada saya.

    Terima kasih..

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum ustaz....

    Sejak saya kene penyakit berdebar-debar dan takut mati..saya selalu tak boleh tidur malam....
    tangan kaki sejuk dan kebas...
    jantung berdegup kencang....
    sekarang da kurang sikit...
    tapi masalah lain plak timbul...
    saya jadi sakit dada terasa macam ada orang duk picit/tekan jantung kita..Ase macam terbakar tapi bukan disebabkan gastrik atau pedih ulu hati..Tapi pedih terbakar yang lain...Dan juga saya susah nak tidur...Bila saya terlelap..kadang2 terasa macam jantung bagai direntap dan saya kerap ter-sentak2 masa tidur....
    Semuanya sangat mengganggu saya sebab pada siang hari saya bekerja....
    Mohon ustaz dapat berikan pendapat..Terima kasih

    ReplyDelete

Man Ana ???

My Photo
Melaka, Malaysia
Pengembaraan Insan Tiada Noktah Tanpa Syarat Meniti Kebahagiaan. Email : iq_insan@yahoo.com

Popular Posts

CAPAIAN BLOG