FOLLOWERS

Tuesday, May 11, 2010

AS-SYIFA : SUKAR TIDUR MALAM (dikenali juga sebagai penyakit INSOMNIA atau Al-Araq)

As-Syifa' Melaka : 013-2006363

Antara penyakit-penyakit yang sering diadukan kepada perawat ialah masalah sukar untuk tidur malam ataupun dikenali imsomnia. Sebagaimana yang kita tahu, jangka waktu tidur setiap orang adalah berbeza, bagaimanapun secara umumnya, manusia tidak memerlukan waktu yang panjang untuk tidur.

Penyakit sukar tidur boleh disebabkan antara salah satu faktor dibawah ini:-

1. Stress atau tekanan (tempat kerja, belajar, rumahtangga)
2. Menghadapi masalah (rumahtangga, kewangan, pelajaran, pekerjaan)
3. Perubahan pada persekitaran (berpindah tempat tidur, rumah , dan sebagainya)
4.Penyakit
5. Gangguan makhluk halus

DOA YANG DIBACA

Pesakit yang menghadapi masalah gangguan makhluk halus (gangguan/sihir/saka) sering menghadapi masalah penyakit tidur. Selain daripada mendapatkan rawatan dari perawat Islam bertauliah, boleh juga amalkan adab-adab sebelum tidur :-

1. Membaca 3 Qul
2. Ayatul Qursi
3. 3 Ayat Terakhir AL-Baqarah dan zikir fatimah (tasbih, tahmid, dan takbir 33x)
4. Tambahan : Al-Kahfi-25 atau Al-Anbiyaa : 87 atau Maryam : 18 dan 98
5. Mengamalkan dua rangkaian doa di bawah ini yang dikenali sebagai doa Al-Araq.

Amalkan nya dengan membacanya berulang kali sebelum masuk tidur. Boleh juga dibacakan keatas air dan diminum.

1. "Ya Allah, Tuhan pemelihara langit yang tujuh dan apa yang dilindunginya. Tuhan pemelihara segala bumi dan apa yang terkandung didalamnya dan Tuhan pencipta syaitan dan apa yang tersesat kerananya, jadikanlah aku terpelihara dariapada kejahatan makhlukMu itu semua, sampai-sampai seseorang daripada mereka mengalahkan daku dan melakukan kezaliman. Muliakanlah pemeliharaanMu, maha bsar pujiMu, tidak ada Tuhan selain Engkau."

2. "Ya Allah, bintang-bintang telah tenggelam, segala mata merasa tenang, sedangkan Engkau tetap hidup lagi berdiri sendiri. Tiada mengantuk dan tidur menimpa Engkau. Ya Tuhan yang hidup, Ya Tuhan yang berdiri sendiri, tenangkanlah malamku dan tidurkan mataku".


Jika masalah di atas masih berterusan maka bangkitlah diwaktu malam itu mengambil wuduk dan terus mengerjakan solat taubat, solat tahajud, solat tasbih dan solat hajat memohon perlindungan Allah SWT daripada gangguan, sama ada gangguan manusia, iblis dan syaitan atau kedua-duanya sekali.

As-Syifa Melaka : 013-2006363

110 comments:

  1. saya sering menghadapi penyakit sukar tidur malam.apabila subuh atau terdengar orang mengaji di masjid barulah saya tidur.jika malam saya tidak tidur kemudiannya terdengar azan subuh mata saya terus terlelap..mengapakah hal ini berlaku kepada saya dan apakah punya masalah ini??jika ada jawapan untuk membantu masalah saya sila emelkan di sonix_norm@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anda tidak perlu risau, kamu tidak keseorangan dikala malam. Saya dapat tahu dari kes kamu anda bodoh tidak berbatas.

      Delete
    2. Salam. Atas nas apakah anda mengata yang saudara itu bodoh? Mohon penjelasan yang kukuh dan mukhtabar.

      Delete
    3. terlalu bijakkah anda sehingga menggelarkan org lain bodoh tnpa sbrg sbb?jika anda tidak dpt membantu memadai anda diam,drp anda menulis kata2 nista yg menyakiti org lain

      Delete
    4. assalamualaikum
      sy susah nk tdo mlm sblm atau selepas bgun buang air kcl.
      suami kata sy bertuah sbb bkn semua org blh terjg sewaktu tdo.suami nasihatkn supaya lakukn solat sunat ketika sy terjg atau susah tidur.mslhnye pd keesokan hrnye bdn sy jd lesu,kpala sy akn sakit.sy penghidap tegar migrain.kurang tdo blh mbuatkan sy skit kpala.mohon pencerahan dan beri jln pyelesaian.terima kasih jika sudi membantu

      Delete
    5. assalamualaikum
      sy susah nk tdo mlm sblm atau selepas bgun buang air kcl.
      suami kata sy bertuah sbb bkn semua org blh terjg sewaktu tdo.suami nasihatkn supaya lakukn solat sunat ketika sy terjg atau susah tidur.mslhnye pd keesokan hrnye bdn sy jd lesu,kpala sy akn sakit.sy penghidap tegar migrain.kurang tdo blh mbuatkan sy skit kpala.mohon pencerahan dan beri jln pyelesaian.terima kasih jika sudi membantu

      Delete
    6. Yg mengetakan bodoh itu sbnr mencela diri nya sendiri... Sbb tidak tahu apa yg baik utk diperkatakan dan mengutarakan jln penyelesaian... Mmg terserlah kebodohannya itukan?

      Delete
  2. Sy plk xblh tido mlm stiapkali bulan terang (antra 12-18 hb hijri) sejak dr bangku skolah dlu... Wallahuakbar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dicadangkan anda membuat rawatan dgn mana-mana perawat islam. Tq

      Delete
  3. saya pula menghadapi masalah Generalized Anxiety Disorder (GAD) yang menyumbang kepada penyakit insomnia yang SANGAT kronik...sekarang saya di bawah pemerhatian doktor pakar psychiatry di HKL...untuk pengetahuan semua, saya sudah 4 tahun mengambil ubat tidur SETIAP malam untuk tidur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang keadaan tn mcm mana masih bergantung pd ubat tidur lg ke..klu bole contact sy 0163661653

      Delete
    2. Anda pernah buat terapi ear candle? Atau rendaman kaki dlm ais?

      Delete
    3. Saya juga ada masalah GAD dan Insomnia kronik. Ini tahun yg ke-11 sy ambil ubat tidur SETIAP malam di atas nasihat doktor pakar Psychiatry HKL...boleh hubungi saya untuk makluman/pertanyaan lanjut.Email saya ---> ivan_z84@yahoo.com

      Delete
  4. Salam,

    Norman,Sirrul asrar dan yang ketiga, kesemua ciri2 yang anda tuliskan adalah memang berkaitan dengan penyakit sukar tidur malam. Untuk masalah yang rumit ini, dicadangkan datanglah berjumpa ustaz untuk membuat rawatan barulah ust akan tahu sekuat mana tahap gangguan yang dialami dan kemudian kita sama2 lah berikhtiar untuk mencari kesembuhannya dengan izin Allah.

    ReplyDelete
  5. Salam,
    Bagi ana sukar tidur malam ini adalah satu peluang yang Allah berikan.
    Pada mulanya ana ada juga menyangka bahawa ana terkena penyakit/gangguan.

    Ikhtiar yang ana buat,
    ana tekadkan dalam hati dan yakin bahawa sekiranya ana sukar untuk tidur, maka inilah peluang untuk ana bermunajat kepada Allah.

    Ingatlah, Allah sangat sayang kpda hambanya.

    Bila saudara-saudara diberi peluang sebegini, bersyukurlah dan jangan sia-siakan peluang sukar tidur ini dengan pekara2 lagha atau terlalu stress kerana sukar tidur.

    Sekali lagi, ambillah peluang sukar tidur ini untuk kita banyak mengingati Allah.

    Hidup kerana Allah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, ana tapi kalu siangnye ngantuk xterkata, org bkn faham pun, nak2...yg telah berumahtangga

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  6. Assalammualaikum...
    Ustaz, saya mengalami gangguan tidur sejak beberapa minggu dulu....setiap malam lebih kurang pukul 2 .30 pagi saya akan terjaga dan terus tidak boleh tidur. saya rasa kepanasan sehingga berpeluh2 hanya di bahagian leher dan dada walaupun ketika itu kipas dibuka laju sehingga no. 4. manakala kaki tangan saya kesejukan. pada mula saya ingatkan saya tidak boleh tidur disebabkan gangguan bunyi batuk kakak saya tetapi ketika saya berada di rumah mak di kampung saya tidak ada masalah tidur, saya boleh tidur dengan lena. hanya ketika berada di rumah sewa kakak saya alami gangguan tidur ini....boleh ustaz tolong terangkan kenapa masalah ini berlaku hanya ketika berada di rumah sewa? hati saya pn sentiasa x tenang selepas terjaga. tolong ustaz

    ReplyDelete
  7. sy sokong yg Allah kurangkn tidur kita (insomnia) utk bg kita peluang bgn solat mlm dsbg.kita selalu ingt yg kita trkena gangguan n sbgnya.sedangkn itu satu rahmat buat kita bila kna sakit semacam ni.sy akui pada mulanya sy kna insomnia sebab stress n anxiety disorder.tp lama2 sy dh biasa n blh atur tdur sy walaupun kurng 4 jam bnding tdo normal

    ReplyDelete
  8. Wslm. Mengikut pengalaman pesakit yang lain, bagi anda yang boleh tidur di rumah sewa kakak tetapi tidak boleh tidur di tempat lain biasanya hanyalah mainan mahkhluk halus tersebut. Kenapa di suatu tempat anda boleh lena tidur tetapi di tempat lain anda tidak boleh melelapkan mata? Biasanya pada diri anda akkan ada atau telah ada makhluk halus yang telah bertapak sebab itu anda sukar tidur. Nasihat ustaz, berjumpalaha dengan mana2 perawat Islam terdekat untuk membantu anda mencaarikan kesembuhan. Moga Allah akan meneyembuhkan anda.

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum ustaz.saya telah mengalami masalah sukar tidur ini sejak di sekolah menengah dan mulai serius ketika di universiti.bila di rumah saya juga mengalami masalah yg serupa tetapi tidak seteruk di asrama dan juga hanya sekali sekala.bila di asrama,ia terjadi hampir setiap hari.kadang2 saya cuma boleh tidur apabila jam sudah 7 pagi.masalah ini mengganggu pelajaran saya.

    ReplyDelete
  10. assalamuaalaikum ustaz. saya mengalami susah tidur malam sejak 5 bulan yang lalu. ini berikutan kerana saya mengalami tekanan darah tinggi, tetapi sekarang darah tinggi saya normal sebelah pagi dan tinggi pada sebelah malam ketika hendak tidur. apabila saya mula memejamkan mata darah saya mulai naik dan dada berdegup kencang bili periksa tekanan darah saya 213/120 tetapi saya rehat kejap dan turun perlahan-lahan. apakah penyebab masaalah saya ini ustaz tolong lah saya ustaz. untuk pengatahuan ustaz saya tidak mahu memakan pil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohonlah pada Allah tetapi jangan lupa berikhtiarlah dahulu membuat rawatan. Moga anda akan diberikan nikmat tidur seperti insan lain.

      Delete
  11. masalah ni memang mengganggu rutin dan kerjaya saya.....saya baru bekerja dn sering terbgn lmbt sbb tidur pn dah subuh.....sy slalu berwuduk dn solat wuduk sblm tidur tp belum sembuh lg penyakit sukar tidur ni....mungkin sbb byk pikir masalah keluarga sy....agak tertekan smpi sy kdg2 jd ilang semangat nk buat ape pn...mungkin sy blm cukup tawakal...

    ReplyDelete
  12. Pd pendapt sy, pongkok pangkalny akal kita.. Sy juga mngalami mslh yg sme.. Susah sgt nak tidur waktu mlm.. Kdg2 tu smpai xtdur lgsg.. Mgkin sblom tdur sy suke berfikir agakny dan jika sy xdpt tdur pd hari sblomnya, pd keesokan harinya sy selalu berasa takot dan akan berfikir sy akn mengalami benda yg sme pd mlm ini.. Tp kdg2 sy bleh tidur dgn nyenyak tnpa sbrg mslh.. Itu pn sehari sj.. Hari yg berikutny tidur sy mst xcukup. Tp bla sy perhatikan, apabila otak kita berfikiran positif dan kita yakin dlm dri kita yg kita boleh tidur pasti kita akn bleh tidur.. Otak kita akn memberi rnsangan terhadp apa yg kita fikirkn., dlm erti kata lain otak kita yg mengawl semua kelakuan kita.. Ini kerana positif minda kita positif la jdnya, negatif minda kita negatif la jd nya.. Lg fikr xbeh tidur memg lg susah la nk tidur jwbnya..jd sy sarankn x perlulh kita berasa stress jika susah utk tidur..relax shj dan smbil berkata dlm hati dgn yakin sy pasti boleh tidur smbil memjamkn mata dan terus berhenti berfikir wlau apa mslh sekali pn.. Dsmping itu tdk lupe juge memohon pd yg esa dipermudahkn sgla..

    ReplyDelete
  13. salam.sy dh lama sgt mslh nk tdo,dr bujang smpai dh anak dua.dr dulu tringat nk g jumpa perawat cara islam,tp xde masa n takut jgk jd pape yg bkn2..cmane nk tdo,otak xbenti pk mcm2..klu tdo tganggu,trus xdpt tdo dh,sbb tnsion tdo tganggu..mlm2 slalu tjaga pkl2-3.nk bgn thjd takut.so tkebil2 je la smbil bzikir n paksa tdo blk..susahnye nk tdo.moga mati mnjadi rehat yg terbaik utk kita.

    ReplyDelete
  14. salam,baby saya yang baru lahir sudah genap sebulan.pada minggu ketiga umur dia,tak ada masaalah dgn tdur,ttapi 2mggu akhir2 ni dia mengalami susah tidur ketika di rumah kuartes kerajaan,sedangkan klau di rumah mak saudara,baby saya boleh tidur dengan nyenyak,bagi sy dgn isteri Xada masaalh dgn tdur

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Kes yang kerap berlaku. Pengalaman ustaz, baby jadi meragam macam tu sebenarnya nak bagi SIGNAL supaya mak ayah si baby pergilah berubat. Biasa ada gangguan pada salah seorang atau kedua2nya, itulah pengalaman dalam rawatan Ustaz selama ini. Berikhtiarlah.....moga anak2 anda ceria seadanya, Sebab kedua kemungkinan ada masalah gangguan di rumah anda, juga ikhtiarkanlah

      Delete
  15. Assalammualaikum . Saya dah 2 hari dah tak dapat tidur langsung . Tapi mata saya selalu layu . Bila saya pejamkan mata rasa macam tutup saja . Sebelum tidur saya selalu baca doa tidur dan al-fatihah . Tetapi tak dapat juga tidur . Sekarang saya jadi lali . Letih dan tak bermaya . Mungkin ustaz boleh beri pendapat ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Ustaz nasihat kawan anda pergi berjumpa untuk membuat rawatan dengan mana2 perawat Islam yang terdekat. Biasanya ada unsur gangguan jin dan syatan. Berikhtiarlah lagi dan didioakan kawan anda akan lena dalam tidurnya

      Delete
  16. Assalamualaikum..sya ad seorang nenek yang alzhimer..selaunya, selpas solat isyak dia akan tdur..tetapi apabila jam pkul 12 mlm ke ats, dia sering memanggil orang yg berada di dalam rumah. kadang2 dia berjlan keluar dari bilik dan kejut ibu sya..ini mnybbkn ibu sya juga tak dapat tidur kerana trpksa melayn kerenahnye..ibu sya bmbang jika dia jatuh semsa berjalan. nenk sya ini bekas strok..perkara berlarutan sehingga pukul 5 pg..adakah ini uga salah satu tnda gangguan iblis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Ustaz nasihatkan, usahakan agar nenek mendapat rawatan Islam dari mana2 perawat yang berkelayakan di tempat anda. Dalam kondisinya yang lemah, maka tidak mustahil ada makhluk lain yang ambil kesempatan menumpang dalam tubuhnya.

      Delete
  17. Assalammualaikum. Saya ingin bertanyakan tentang apa yang di alami oleh kawan saya sendiri yg ada masalah susah tidur pd waktu malam. Sebelom ni tak pernah, ustaz.. sejak kebelakangan ni makin menjadi-jadi pulak... Dia kata, dia ada rasa macam kaki dia kena tarik lah, tangan dia kena pegang lah, dada dia kena duduk lah.. Lepas tu pulak dia kata, dia hairan...dia boleh ketawa, dia boleh marah dengan tiba-tiba..... sampailah lepas subuh.... baru dia dapat lelapkan mata... itu pun tak sampai 5 jam.. sebab dia bekerja pukol 10 pg... effect dia, dia selalu datang lambat kerja, muka dia nampak mcm lesu kurang bermaya, dia tak boleh focus...
    So, saya nak minta pendapat ustaz la... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Ustaz nasihat kawan anda pergi berjumpa untuk membuat rawatan dengan mana2 perawat Islam yang terdekat. Biasanya ada unsur gangguan jin dan syatan. Berikhtiarlah lagi dan didioakan kawan anda akan lena dalam tidurnya.

      Delete
  18. terima kasih kerana sudi berkongsi :)

    ReplyDelete
  19. kdg2 tue bila sukr tido mlm rasa mcm tkut tiba2 tnpa sebab . npa erk ?

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum...ustaz sy ingin brtye mengenai kwn sy... dia mengadu sukar tidur malam. Hampir subuh bru dpt tidur.tp skjp shje pukul 10 dia msk keja.. dia tak boleh tidur dan blkg bdn dia pns walaupn sdh pasg kipas kdg2 dia letk kain basah blakg bdn untk kurgkn panas.... tmpt keja pun bdn dia pns sy pena mltk kn tgn d blakg bdn dia... mmg panas n trase habasdangkn aircond sejuk .. sy kesian melihat keadaan dia. Sy ingin mntk pndpt ustaz....

    ReplyDelete
  21. salam ustaz saya nak tanya sejak kebelakangan ni saya susah tidur. bila tidur bangun badan akan rasa letih. roomate saya pun ada cakap yang saya suka marah marah sewaktu saya tidur. apa pendapat ustaz

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum.. Ustaz. saya ingin bertanya, saya mangalami kesukaran untuk tidur malam sehingga satu tahap saya tidak boleh tidur langsung sehingga selepas subuh. Walaupun telah lelapkan mata, saya cuma dapat tidur untuk lebih kurang 15 ke 30 minit dan selepas itu saya mengalami kesukaran untuk tidur semula. Namun perkara ini hanya bermula lebih kurang dua bulan lepas dan hanya berlaku sekali sekala. walaubagaimana pun perkara ini tetap merunsingkan saya terutama sekarang ini saya perlu pergi ke kerja jam 9 pagi dan balik pada pukul 8 malam. Saya berharap agar ustaz dapat memberikan pendapat kepada saya.

    Terima kasih..

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum ustaz....

    Sejak saya kene penyakit berdebar-debar dan takut mati..saya selalu tak boleh tidur malam....
    tangan kaki sejuk dan kebas...
    jantung berdegup kencang....
    sekarang da kurang sikit...
    tapi masalah lain plak timbul...
    saya jadi sakit dada terasa macam ada orang duk picit/tekan jantung kita..Ase macam terbakar tapi bukan disebabkan gastrik atau pedih ulu hati..Tapi pedih terbakar yang lain...Dan juga saya susah nak tidur...Bila saya terlelap..kadang2 terasa macam jantung bagai direntap dan saya kerap ter-sentak2 masa tidur....
    Semuanya sangat mengganggu saya sebab pada siang hari saya bekerja....
    Mohon ustaz dapat berikan pendapat..Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mana skrg? Ok? Saye mcm mengalami benda yg sama...pernah sekali 5hari saye x tidor.. saye cuma dpt tdor 30minit 1jam... bila tgh taip ni.. saye dah 2 hari x tdur..ada cuma tlelap 5minit ke 10 minit..pastu bedeba2 jantung saye... tapi yg kena tekan2 dada n panas tu x da la kat dada.. cuma yg rentap tiba2..n plg saye perati..saye mmg jenis byk pikir n ada la masalah dalam keluarga.. tp x tidur2 5 hari 2 hari 3 hari..saye amik peluang hafaz quran(senang sbb keadaan sunyi) tahjud sunat.. n mcm2.. ritu ada peenah p berurut..rasa mcm ok.. tetiba 3 4 hari jadi balik.. x leh tidur malam... so syetarget rini saye x nak tidur.. saye nak biar bdn aku penat.. n try malam nanti tgk mcm mana...bab jantung berdebar2 n tersentap2.. disebab kan masalah ni jugak.. sye cuba untuk cari kerja malam.... bingung saye bingung...

      Delete
  24. As salam ustaz sejak beberapa minggu yg lepas saya sering mengalami kesukaran utk tidur. Ini amat membimbangkan saya sebagai pelajar. Kebetulan pula minggu ni saya cuti sampailah awal tahun depan. Saya takut sangat ustaz. Saya dah cuba lelapkan mata dari pukul 930 mlm. Tapi lepas subuh baru dapat lelapkan mata iaitu dlm pukul 8 pagi. Paling teruk pukul 10 pg atau 11 pg baru dapat tidur dan biasanya saya akan bangun pukul 3 ptg atau 4 ptg. Saya dah tak tau nk buat apa. Banyak aktiviti yg saya selalu tangguhkan. Sampaikan kawan ajak keluar pun saya cancel. Sbb nak tidur pada waktu pagi. Saya rasa sedih sgt. Macam dah tak normal hidup saya. Ini luahan hati saya sahaja. Saya harap bukan saya sorang sahaja yg mengalami mcm ni. Kalau boleh mmg saya taknak tidur lepas subu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la kan ? Aku pun sama.. Lagipun sekolah dah nak dekat.. Kau dah okay ke ?

      Delete
    2. Alhamdulillah dah okay sikit..nak kata teruk macam dulu takdelah.. Pukul 3 pg camtu baru dapat lelap mata..

      Sekolah..? Umur saya 20 tahun..student ipta hehe

      Just jgn byk berfikir wkru nk tidur tu..jgn makan berat2 2 jam sebelum tidur..tenangkan fikiran..zikir..

      Delete
    3. Abg boleh tolong bagi pendapat x .. saya susah nk tidur la dh 2 minggu , xtau sebb penyakit atau gangguan .. Perkara yg saya alami sama mcm abg , tapi kes saya nie lain skit sebb kakk saya ada masalah kene ganggu dgn mahkluk so die jumpe ustaz pastu ustaz tu ckp ade bende berdamping dgn die .. pastu ustaz tu suruh 1 keluarga mandi daun ape ntah .. Lepas kejadian ru saya susah nak tidur .. Sampai bila psg ayat 3 kul sume badan saya jadi meremanf dan susah nk tidur .. tolong saya , prikse ptgn tahun dh nk dekat bulan 5 nie pastu pt3 lagi ... aishh tolong

      Delete
    4. Wei . Same . Sye pun ade masalah yg sme . Bile pagi x dpt jalankan pape aktiviti . Stress sngt . Sbb sye nak spm tahun ni . Bimbang jugak ganggu pelajaran . Ape yg bole membantu ye ?

      Delete
  25. Assalamualaikum ustaz.
    Kalau ada org bukan islam dan kita nak tolong dia yang ada hidap penyakit insomnia. Apakah bacaan yang boleh kita bacakan kepada dia? wallahu'alam. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam. Sebaiknya bawalah kawan non Muslim berjumpa dengan perawat Islam yang berdekatan anda.

      Delete
  26. Saya baruu semalam tidak dapat tidur..setelah itu pikiran saya terus bercelaruu..apaa yg arus syaa lakukan

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam.
      Ambillah wuduk , kemudian buat solat hajat 3 rakaat. Kemudian berzikirlah mengikut kebiasaan anda dan berdoa agar Allah memberikan kebaikan untuk tidur anda.
      Jika tidak berubah, segeralah mencari perawat Islan untu didoakan.

      Delete
  27. Assalamualaikum.. ustaz, suami sy ad masalah tidur mlm. sejak berkahwin, barulah sy tahu dia ad masalah tidur mlm. pada awalnya sy anggap ini mungkin sementara. tetapi setelah setahun berkahwin, sy dapati dia tidak pernah tidur mlm. sy amat risau akan kesihatan suami sy. apa patut sy buat ustaz. sy benar2 nak lihat suami sy sihat dan dpt hidup normal seperto org lain. terima kasih ustaz...

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum.. ustaz, suami sy ad masalah tidur mlm. sejak berkahwin, barulah sy tahu dia ad masalah tidur mlm. pada awalnya sy anggap ini mungkin sementara. tetapi setelah setahun berkahwin, sy dapati dia tidak pernah tidur mlm. sy amat risau akan kesihatan suami sy. apa patut sy buat ustaz. sy benar2 nak lihat suami sy sihat dan dpt hidup normal seperto org lain. terima kasih ustaz...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Masalah tidur malam atau dipanggil isomnia memang berlaku pada manusia terpilih. Ustaz nasihatkan, berbincanglah dengan suami untuk membuat rawatan Islam. Jika dibiarkan dibimbangi akan menjadi habit dan sukar untuk diubati. Jika masalah itu tiada unsur gabungan gangguan jin dan sebagainya, maka ia adalah tindakan fizikal semata2. Yang dibimbangi jika ada unsur gangguan jin.
      Allah Maha Mengetahui.

      Delete
  29. terima kasih kongsikan doa tersebut.

    ReplyDelete

  30. Artikel yang menarik mengenai cara mengatasi masalah insomnia dengan menggunakan kaedah rawatan Islam. 

    ReplyDelete
  31. E-ja..sy melalui keadaan yg sma sprti awk,elok la awk iktihar cri perawat islam,sy da 2 thn mnderita skit ni,tnda2 yg awk ceritakan tu mmg brcirikan ada bnda halus yg menumpang or tngal d bdn awk.. da rmai ustad sy jmpa,tp msih xsmbuh spenuhnya..sy xkn ptus asa iktihar lg..ujian Allah itu ada hikmahnya

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum ustaz,saya ni ada masalah sukar nak tidur,kadang-kadang tal tidur lansung sampai 2 hari,masalah ni mengganggu rutin harian saya,saya kerja shift,saya dh tak tau nak buat macam mana..

    ReplyDelete
  33. As salam ustaz saya 2 3 hari ni tidak dapat lelap kan mata dan saya mempunyai baby berumur 4 bulan tp baby saya tiada masalah..akan tetapi saya yg bermasalah saya x boleh tidur mlm n saya cuba lelap kan mata tetapi bila lena selalu mimpi yg bukan2 seolah saya tidur tp tiada merasai nikmat tidur seolah2 tidur kosong...bila saya tidak tidur darah saya mula naik...untuk pengatuhuan ustaz saya mempunyai penyakit darah tggi bila tidak dapat lena darah saya mula naik...saya sudah berjumpa dgn dr n dia memberi saya ubat tidur tetapi saya takut hendak mkn sbb takut menjadi rutin n ketagih. sebelum ni asal letak kepala mesti lena..tlg saya ustaz betul2 menganggu rutin harian saya yg berkerjaya ini.harap ustaz dapat membantu serba sedikit info...terima kasih

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum ustaz . Saya tak boleh tido malam sejak saya umur 18 tahun keatas . Waktu saya nak tido mulalah didalam kepala otak saya berfikir macam2 . Saya cuba untuk tenang kan fikiran saya tpi masih sama jgk . Saya perlu tido awal kerana hari esok hendak kerja , jdi saya perlu kan tido . Kadang2 saya boleh tido awal itu pon disebab kan saya terlalu penat . Mata saya skrg da gelap . Dah macam panda . Boleh ustaz cerita kan sikit ap perlu saya buat .

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy rasa awk kena penyakit lemah semangat atau anxiety disorder.. sy pon skg mengalaminya

      Delete
  35. assalamualaikum... sy pun mengalami masalah yg sama sy sukar untuk tidur d waktu malam, mata sentiasa rasa segar . bila waktu tengahhari masa berkerja kekadang mengantuk pula. bila tiba malam xdapat nak tidur d sebab kan mata segar... sy da berjumpa dengan dokter , dokter cakap sy banyak berfikir....? tapi sy nafi kan sebab sy malm memang xda fikir apa2 pun .. sy dah binggung nak buat mcm mana?? ble kha tolong sy selesaikan masalah sy. mana tahu ustaz ada kaedah yg boleh menolong sy ...???

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum.. sudah hmpir sebulan sy tidak dpt tidor mlm.. shngga jam 4pagi baru la mata mula mengatuk.. dah sebulan sy besabar... banyak kerja tebekalai dan dimaki org krn kurang tidur..

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum.. sudah hmpir sebulan sy tidak dpt tidor mlm.. shngga jam 4pagi baru la mata mula mengatuk.. dah sebulan sy besabar... banyak kerja tebekalai dan dimaki org krn kurang tidur..

    ReplyDelete
  38. Asalamualaikum .. Saya merupakan pelajar PT3 untuk tahun ini , sejak minggu lepas dan minggu ini saya asyik tak boleh nak tidur .. sampaikan dah baring atas katil dari pukul 10 sampai pukul 5 pagi saya tak boleh nak tidur .. Dulu saya memang tak boleh tidur kalau lampu dibilik ditutup , meant setiap hari saya akan tidur bukak lampu , tapi ketika waktu tu walaupun dengan lampu yang terbuka saya masih boleh tidur .. Tapi sekarang bila saya baca dalam satu majalah yg menyatakan kalau tidur buka lampu boleh menyebabkan penyakit leukimea saya terus cuba untuk tidur tutup lampu .. Saya tidur di dalam bilik yg lampunya tertutup tapi lampu ruang tamu terbuka .. Pada awalnya senang saya dapat tidur tapi sejak kakak saya berjumpa dgn ustaz mana ntah sebb kakak saya kene kacau ( saya x pasti keluarga saya ada saka atau tak ) saya jadi x boleh nak tidur .. dah baring dari malam sampai ke pagi tapi masih x boleh tidur .. Ibu pernah suruh untuk amalkan seperti perkara diatas iaitu dgn membaca ayat 3 kul dan sebagainya .. tetapi apabila saya pasang setiap malam mesti jadi susah untuk saya tidur .. malah badan saya akan meremang .. tolong saya , saya nak belajar pon susah nak masuk sebb x cukup tidur .. periksa pertengahan tahun dah lah bulan 5 nanti T-T

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum.. Saya hampir seminggu tidak boleh tidur malam bawa ke siang hari nya.begitula seterusnya hari2 saya lalui.klu dpt lelap pun dlm 2jam.lpas tu bawala ke esokkan harinya susah hendak lelap.

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum.. Saya hampir seminggu tidak boleh tidur malam bawa ke siang hari nya.begitula seterusnya hari2 saya lalui.klu dpt lelap pun dlm 2jam.lpas tu bawala ke esokkan harinya susah hendak lelap.

    ReplyDelete
  43. Malam tak boleh tido, siang tak boleh tido, atas katil tak boleh tido, bawah katil tak boleh tido, kat dalam gobok tak boleh tido luar rumah tak boleh tido, tido atas pokok dah macam berok pulak, nak kena tido dalam tanah mampuss terus tido..

    ReplyDelete
  44. Malam tak boleh tido, siang tak boleh tido, atas katil tak boleh tido, bawah katil tak boleh tido, kat dalam gobok tak boleh tido luar rumah tak boleh tido, tido atas pokok dah macam berok pulak, nak kena tido dalam tanah mampuss terus tido..

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum ustaz

    Siapa sangka? Selama saya sakit disihir & santau sejak 2008, baru la saya jumpe blog ini untuk meluahkan rasa sedih saya sebab saya jugak mengalami masalah gangguan tdo ini. Saye telah berubat dlm jangka masa yg agak lama. Alhamdulillah setelah 8 tahun menanggung sakit ini saye sudah beransur sembuh.

    Walaupun begitu, tidur saya masih diganggu. Hampir serupe ape yg saya alami ini dgn org lain yg telah berkongsi masalah tidur mereka di sini. Saya pun begitu. Sama ada saya tak dapat tidur semalam sehingga pagi, atau sudah tiba subuh ke waktu pagi baru saya dpt lelapkan mata, atau hanye dpt tidur dlm 3 ke 4 jam atau kurang daripada itu.

    Macam mereka jugak..waktu saye mula sakit dulu, saya berkerja, masa itu jugak tidur saya terganggu & mmg melemahkan semangat saya ukt ke tempat keje. Setelah itu saye terpaksa berhenti keje kerana sakit saya makin teruk.

    Tak sangka rupenye dah nak masuk 10 tahun, syukur saya semakin sembuh, namun rasa seolah tiada perubahan dalam gangguan tidur saya ini. Saya rasa sudah hilang sabar & rasa putus asa pun ada. Ia la saya manusia biase & rasa sudah hilang tenaga selama berhadapan sakit santau selama ni yg Tuhan saje tahu peritnye.

    Alangkah eloknye jika saya dapat berkongsi masalah ini dgn org lain di sini jadi sekurang2nye saya ade tempat mengadu. Bile sudah kongsi masalah dapat la kurangkan stress. Sebab mmg perkara seperti sihir, gangguan x semua yg faham. Selalunye hanya mereka yg pernah alami sakit yg same yg lebih memahami.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi girl_interrupted, jgn risau saya pun sama spt awak tgh diuji ujian yg sama..tempoh sy pun 11 tahun berubat santau, awal tahun ni baru sembuh..

      Dalam tempoh tu pun 5-6kali juga saya terpaksa berhenti kerja bila kena teruk kat opis..

      lani sy fikir mungkin dari kesan sampingan sakit yg lama sampai ada masalah gangguan tidur pulak ni..tp saya rasa yg ni ok lagi dari sakit santau sblm ni sebab at least tiada lagi kesakitan pada badan mcm santau dulu.

      Apape pun keep up semangat yg positif, terlepas dari sakit santau bg saya adalah nikmat terindah yg tuhan berikan slps bertahun2 berdoa.

      Bagi masa untuk diri kita alami phase by phase kesembuhan.jangan banyak berfikir benda di luar kawalan kita..

      kalau andai kata kita terkena lagi, no problem kita fight lagi.jika 10thn yg lepas kita dah berjaya lalui, maka saya rasa jangka masa 10thn lagi pun kita tak akan ada masalah laluinya.

      Delete
  46. Saya pun ada masalah nak tido. Dulu bertahun2 doktor bg saya ubat tido. Skrg sesekali bila saya x dpt tido 2-3 hari baru saya mkn. Sbb doktor pun x galakkan bergantung pd ubat ni. Kesan sampingan dan ketagihan. Tp bila x dpt tido mmg badan jd lesu otak x fokus dan cepat marah. Saya dah bbrp kali juga buat rawatan Islam. Tp masih tetap susah nk tido. Siang saya mmg x tido.

    ReplyDelete
  47. pernah rakan sy mengalami insomnia...masalah kewangan tiada sbb famili kaya..akademik cemerlang..solat x tinggal..puas berubat akhirnya dia mati sbb menamatkan riwayat sendiri.

    teruk juga kesan dari penyakit ni agaknya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Innalillahiwainnailaihirojiunn.sedehnya saya baca cerita arwah kawan awak ni

      Delete
  48. assalamualaikum.saya nak bertanyakan pendapat.saya baru berpindah ke rumah makcik saya.tapi sejak tinggal di rumahnya saya mengalamai kesukaran utk tidur.pernah satu tahap saya tidak cukup tidur 5 malam (1 malam hanya tidur sejam dua).bila di tempat kerja saya akan rasa lesu tp dirumah mata saya tetap segar.tp apabila saya berada di tempat lain selain rumah makcik saya tidur saya normal semula.sikit sebanyak xcukup tidr ni mengubah saya jadi pemarah dan pendiam.adakah tidur dgn jumlah masa ini normal?

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum. Sye ingin berkongsi cara sye mengatasi insomnia. Pernah anda dengar tak mat saleh slalu membaca buku cerita untuk kanak2 mereka. apabila ibu bape mereka membaca buku cerita, anak2 mereka akan membayangkan suasana dan keadaan yg diceritakan. Ia untuk mengelakan anak2 mereka banyak berfikir seperti takut keseorangan ketika tidur. Cara yg sye gunekan adalah sama seperti itu. Setiap kali sye nk tidur, sye akan membuka movie di laptop sye. Cerita cartoon "The Secret Life of Pet". Bila sye menutup mate sye akan membayangkan scene movie tersebut melalui suara percakapan. Dengan ini sye dapat mengelak daripada banyak memikir. Sye memilih cerita cartoon sebab snang untuk membayangkan scene movie tersebut. Jangan anda layan pulak misteri jam 12. Harap kaedah boleh membantu anda tidur dengan snang.

    ReplyDelete
  50. Sejak akhir2 ni saye tak bole tidur malam . Sehingga lepas sahur pun still x bole tidur . Bile sye cube pejamkan mate untuk tidur , sye akn rase pening . Kenape ye ? Waktu tidur sye sekarang 8 pagi smpai 1 petang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm sama lah mcm saya.Ada jumpa doktor..doktor sadankan mkn ubat anti depressan selama 3 tahun.saya x mkn pun.

      Delete
  51. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  52. Assalamualaikum ustz....sy nk tnye klau mcm sy yg sring tk blh nk tidur mlm apakh yg prlu dilakukn ye. Mslh sy yg tkblh tido mlm ni dh 2 tahun berlku...dn ianya kdg2 buat sy trtnye2. Jdi pd pndgn ustz apa yg blh sy lakukn utk mngatasi mslh ni ustz. Sy lbih brtmbh hairn bila klau masuk wktu maghrib je sy akn rasa mngntok dn keletihn...dn ianye akn brlaku smpi masuk wktu isyak. Lpastu dh mcm biasa tk ngntuk. Apakh punca ianya jdi mcm tu ye ustz? Sbb klau sblum maghrib dan slps isyak sy msti rasa tidk mngntuk.

    ReplyDelete
  53. Saya ada menjual ubat tidur (untuk kegunaan jangka pendek & emergency SAHAJA). boleh email saya utk maklumat lanjut ---> ivan_z84@yahoo.com

    ReplyDelete
  54. Saya pun ada masalah tidur. Agaknya sebab tekanan darah saya tinggi semenjak dua menjak ni.Dan saya banyak berfikir macam macam hal/masalah sebelum tidur dulu. Saya biasanya boleh tidur dengan nyenyak 8 jam. Tapi ada kalanya saya tidur hanya 2 atau 3 atau beberapa jam sahaja. Sehingga keesokannya badan saya rasa penat sungguh tapi mata tetap tak rasa mengantuk langsung. Terpaksa makan ubat tidur beli dari klinik swasta. Pokoknya , saya perhatikan jangan sesekali berfikir waktu tidur. Stop bwefikir. Lepaskan segala perkara pada Allah.

    ReplyDelete
  55. salam..sekadar perkongsian bersama..teman pernah mengalami masalah tak boleh tidur mlm hampir 7-8 tahun..teman telah mendapatkan rawatan psikitri dihospital..namun masalah tidur masih tak pulih..lalu teman nekad buat ikhtiar sendiri..teman ambil ubat tidur dan bangun bersahur utk puasa..teman puasa direct setahun lebih..puasa ni dpt membuang toksin badan dan menenangkan fikiran..wallahualam

    ReplyDelete
  56. lupa nak bg nohp..pd sesiapa yg berminat utk berkongsi masalah insomania boleh pm teman(0194927254)

    ReplyDelete
  57. Salam..saya ini mengalami masalah tak boleh tidur kerana berasa gelisah..adakah kerana dosa atau penyakit.saya sudah cuba mcm2 seperti membaca zikir, soalt sunat taubat..baca al-quran tp tak boleh juga selesaikan..boleh tolong saya

    ReplyDelete
  58. Saya nak tnya ustaz.kenapa dah 4 hri saya tak boleh tidur....tubuh jadi letih....

    ReplyDelete
  59. Assalamualaikum ustaz.. maaf sekadar bertanya.. sahabat saya ada masalah tidur kalau dia bekerja di waktu malam.. siangnya dia tak boleh tidur langsung.. sekarang ni dah hampir sebulan dia tak boleh tido.. tido pun hanya sekejap.. boleh bantu sahabat saya?

    ReplyDelete
  60. Ustaz... Sy ada masalah tak boleh tidur langsung..siang ptg mlm x mngtuk..
    Boleh ubat kn saya.. Dah 8 bulan sy mkn ubt tidur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam saudari..boleh saya tanya,awak masih lagi mengalami sukar tidur?awak dah pergi berubat ke?sbb sy pun mengalaminya tapi tak tau nak buat mcm mna..sy tak berani mkn ubat tdr.

      Delete
  61. macam mana sekarang? mak saya saya mengalami perkara yang sama..boleh kita contact?

    ReplyDelete
  62. saya pun mengalami rasa perasaan yang gelisah tak menentu...jari2 kaki rasa sejuk..susah tidur malam mahu pun disiang hari...buat sembahyang tahajud...hajat..taubat..zikir..hati gelisah juga ..dah banyak tempat berubat..hati tak keruan jugak...kenapa dengan saya ustaz...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mana sakit awak dah ok ke? Sebab saya pun mengalami benda yg sma...smpai skrg x sembuh lagi..

      Delete
  63. Salam,

    Sesiapa yg sangat2 perlukan ubat tidur yg bagus, boleh email kat sy...

    ivan_z84@yahoo.com

    Harap dpt membantu...insyaAllah...

    ReplyDelete
  64. petua untuk tido
    1) pejam mata
    2) tido

    ReplyDelete
  65. Sedang alami tak boleh tidur siang dan mlm..

    ReplyDelete
  66. Saya pun alami masalah susah tidur.dah sebulan lebih.siang kna kja,mlm xbleh tido langsung,dah berubat tapi masih mcm tu..lepas subuh br rasa nk lena,tapi nk kna p kja, hr cuti,xpala..rasa lemah semangat, badan pun letih..xtau nk buat mcmana lagi..sedih sgt alami mcm ni,hidup dah xnormal, rasa nak berhenti kerja ja sbb xdak semangat,tapi hutang banyak, terpaksa kerja jugakla dalam keadaan serabut mcm ni..Allah saja yang mengetahui derita xbleh tidur siang atau malam..jiwa memberontak, tubuh badan xbermaya

    ReplyDelete
  67. Assalamualaikum Ustaz. Saya dari Shah Alam. Saya mengalami masalah tak boleh tido sejak hujung tahun 2019. Mula2 nya saya fikir saya stress atau banyak fikir. Jadi saya cuba buang segala fikiran negatif dan tak mau fikir apa2. Semakin hari semakin tak lelap langsung kecuali terpaksa ambil pil tidor sampai hari ini ustaz. Kadang ambik satu pil tak jalan juga, terpaksa tambah dos. Sebenarnya saya tak fikir apa2 pun ustaz tapi keadaan semakin teruk. Dah berbulan2 macam ni bergantung dgn pil untuk tido. Saya dah mencari rawatan shifa di sini sejak beberapa bulan yang lepas. Ada sehari je pada minggu lepas selepas ustaz yg membuat rawatan datang ke rumah saya, saya boleh tido tanpa pil tido. Tapi esoknya sampai hari ni jadi lagi walaupun saya dah buat apa yg disarankan oleh ustaz. Setiap kali bila tido saya mimpi perkara buruk2. Sekali sekala saja tak mimpi buruk. Bila waktu asar bawa ke malam akan berlaku rasa berat di dada macam susah nak bernafas. Saya amalkan baca surah2 yg ustaz bagi..ayatul kursi,al baqarah 1-5, 3 qul lain2 surah yg disarankan. Allah masih belum kuniakan afiyah pada saya. Saya mandi air zam2, air rukyah cuba semua yg telah ustaz sarankan pada saya sebab semua ustaz yg saya membuat rawatan beritahu saya ada gangguan jin pada saya. Saya nak tanya ustaz, ada ke lagi lain2 ikhtiar yg saya boleh lakukan. Tolong saya ustaz. AllahuAkbar.

    HAMBA ALLAH SHAH ALAM 29.11.2020

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy jga mngalami msalah yg sama susah nk tdur...

      Delete
  68. Assalamualaikum ustaz mohon ijazah untuk sy amalkan doa ni semoga diberi keberkatan dan pahala

    ReplyDelete

Man Ana ???

My photo
Melaka, Malaysia
Pengembaraan Insan Tiada Noktah Tanpa Syarat Meniti Kebahagiaan. Email : iq_insan@yahoo.com

Popular Posts

CAPAIAN BLOG