FOLLOWERS

Thursday, December 23, 2010

BERHATI-HATI TAFSIR MIMPI : PENJELASAN OLEH DR.AMRAN KASIMIN

SOALAN:

Saya sering menghadapi masalah tidur. Sekiranya baru balik dari berjalan jauh, deruan dan bunyi hon kenderaan akan datang menerjah dalam kepala ketika hendak terlena, termasuk bunyi kereta dan lori berlanggar yang pernah saya saksikan.Kalau saya balik dari kubur, gambaran mayat, liang lahad akan datang dalam kepala. Kadang-kadang terasa seolah-olah yang dimasukkan dalam kubur ialah diri saya sendiri.

Kadang-kadang bermimpi mengembara di hutan, yang saya sendiri tidak tahu di mana, di lembah-lembah, juga di celah-celah batu besar. Apabila bangun dari tidur, saya berasa begitu letih, seolah-olah jasad saya yang mengembara di tempat-tempat tadi. Terasa seolah-olah saya baru melakukan kerja berat. Puas saya berikhtiar ke hospital dan ubat tradisional, tetapi nampaknya semakin teruk dan gagal. - Insan Gelisah, KK.

Jawapan:

Mimpi ada tiga jenis, mimpi yang benar, mimpi daripada iblis dan syaitan, juga mimpi mainan tidur. Mimpi benar seperti wahyu yang ke atas Nabi Ibrahim yang diperintahkan oleh Allah supaya mengorbankan anaknya Nabi Ismail.

Ada kalanya mimpi yang dialami oleh seseorang itu adalah benar, yang memberi petanda atau alamat tertentu kepada orang berkenaan atau orang lain, yang baik tabir atau buruk dan dapat ditabirkan. Mimpi seumpama ini memerlukan orang yang tahu mentafsirkan, biarpun ia tidak boleh dijadikan sebagai satu sandaran atau hukum yang semestinya berlaku. Iblis dan syaitan boleh mendatangkan mimpi, yang biasanya adalah mimpi buruk dan menakutkan. Makhluk ini juga boleh memberi alamat kepada orang tertentu melalui mimpi.

Bagi yang melakukan rawatan tradisional, iblis mungkin datang dalam mimpi.  Bagi orang yang berkenaan meminta agar dilakukan semah, iaitu menyembelih binatang seperti kambing hitam sebagai syarat ia pergi, tidak mengganggu penduduk di tempat berkenaan. Makhluk ini juga ada kalanya datang dalam mimpi, mengajar satu dua potong ayat al-Quran, yang akhirnya diamalkan oleh orang yang didatangi mimpi tadi membolehkannya terlibat dengan rawatan.  Pesakit sembuh apabila didoakan dengan ayat yang diperoleh dalam mimpi, yang selalunya diiringi dengan amalan-amalan dan syarat lain, padahal sakit yang terjadi sebenarnya akibat daripada gangguan iblis dan syaitan yang memberi doa dalam mimpi tadi.

Orang yang terlibat beranggapan bahawa apa yang diperoleh adalah muanah Allah, menyebabkannya berupaya melakukan tilikan. Dalam keadaan seperti ini, ia dianggap sebagai ``kasyaf'' pada hal apa yang berlaku adalah daripada penglibatan makhluk jin tadi.

Banyak cara dilakukan oleh makhluk ini dalam usaha menyesatkan manusia, termasuklah memberi doa-doa, petunjuk dalam mimpi, datang berjubah hijau, memegang tasbih dan sebagainya. Dalam keseronokan mengikuti ajaran melalui mimpi yang juga melibatkan rawatan, makhluk tadi akhirnya menyatakan bahawa orang berkenaan telah tiba ke taraf wali-wali atau mengangkatnya sebagai rasul yang ditugaskan untuk menyebarkan Islam pada akhir zaman bagi manusia sejagat.

Fenomena seperti ini biarpun jarang terjadi, selalunya berlaku di kalangan mereka yang tidak mempunyai latar belakang agama yang kukuh, tetapi kuat beribadah. Sesungguhnya seorang alim itu lebih ditakuti oleh syaitan daripada seribu orang abid, iaitu orang yang kuat beribadah tetapi jahil.

Syaitan juga boleh memberi alamat kepada orang-orang tertentu melalui mimpi, contoh kepada pawang atau bomoh. Daripada Said al-Khudri, bahawa dia mendengar Nabi Muhammad s.a.w bersabda yang bermaksud: Apabila salah seorang daripada kamu melihat satu mimpi yang disukai, sesungguhnya, itu adalah daripada Allah, maka dia hendaklah memuji Allah dan menceritakan perkara yang terlihatnya.  Dan apabila dia melihat lain daripada itu, daripada perkara yang tidak disukainya, maka sesungguhnya ia adalah daripada syaitan, dia hendaklah berlindung kepada Allah daripada kejahatannya dan janganlah ia ceritakan kepada seseorang, kerana dia itu tidak boleh memberi mudarat. Abu Hurairah berkata,

Rasulullah pernah bersabda bermaksud: Jangan ceritakan mimpi itu kecuali kepada orang alim atau orang yang cerdik akalnya.

Ghairah

Berdasarkan hadis ini, orang yang bermimpi dengan mimpi yang menggembirakan, yang disukai, janganlah terlalu ghairah memberitahu orang lain. Mentafsir mimpi pula memerlukan orang yang arif. Orang yang alim adalah lebih layak untuk dirujuk.

Dijelaskan dalam hadis di atas, orang yang bermimpi dengan mimpi buruk dan menakutkan hendaklah berlindung kepada Allah s.w.t daripada kejahatan iblis dan syaitan seperti diajar rasulullah Menurut hadis, daripada Qatadah, rasulullah pernah memberitahu, apabila seseorang itu bermimpi dengan mimpi buruk, tidak kira dalam bentuk apa, dia hendaklah meludah atau meniup disertakan dengan sedikit ludah sebelah kirinya sebanyak tiga kali dan berlindung kepada Allah daripada kejahatan iblis dan syaitan. Ia akan selamat daripada gangguannya.

Berlindung yang dimaksudkan di sini ialah dengan membaca doa-doa tertentu, misalnya, doa yang bermaksud: Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna daripada kemurkaan-Nya, daripada kejahatan hamba-hamba-Nya, daripada tipu daya syaitan dan daripada kedatangan mereka.

Doa ini perlu dibaca untuk tujuan di atas berdasarkan sebuah hadis daripada Amr bin Syuib daripada ayahnya. Demikianlah yang diajarkan oleh rasulullah kepada para sahabat ketika mereka terganggu, terkejut daripada tidur. Periwayat hadis ini berkata bahawa Abdullah bin Umar telah mengajarkan doa tadi kepada anak-anaknya yang cukup umur. Kepada yang belum cukup umur, tulisan doa itu digantungkan pada lehernya.

Doa berikut juga boleh dibaca, yang bermaksud: Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada syaitan dan daripada keburukan mimpi. Setelah berlindung kepada Allah orang berkenaan hendaklah beralih atau bertukar cara tidur. Sekiranya semasa bermimpi dia tidur mengiring sebelah kanan, dia hendaklah menukarnya dengan mengiring sebelah kiri. Adalah lebih baik sekiranya dia beralih tempat tidur.

Kaedah ini dijelas berdasarkan hadis daripada Jabir, katanya rasulullah ada bersabda yang bermaksud: Apabila salah seorang daripada kamu bermimpi dengan mimpi yang tidak disukai akan dia hendaklah dia meludah ke sebelah kirinya tiga kali, kemudian dia hendaklah berlindung kepada Allah daripada syaitan tiga kali dan hendaklah dia menukarkan posisi di mana dia berada.

Kaedah-kaedah yang dijelaskan ini ada kalanya tidak memberi kesan atau tidak dapat mengatasi masalah yang dihadapi oleh seseorang. Gangguan tetap datang untuk mengatasi masalah yang berterusan seperti ini, seseorang itu perlu bangun, berwuduk kemudian lakukan sembahyang tahajud diikuti sembahyang hajat, mohon agar dia dilindungi oleh Allah daripada segala gangguan, sama ada daripada manusia, iblis dan syaitan atau kedua-duanya sekali.

Berdoa

Sesungguhnya Allah menjanjikan kemakbulan kepada mereka yang berdoa pada sepertiga malam terakhir. Daripada Abu Hurairah, katanya rasulullah pernah bersabda yang bermaksud: Apabila salah seorang daripada kamu bermimpi dengan mimpi buruk, janganlah dia ceritakan kepada orang lain dan hendaklah ia bangun lalu sembahyang. Hadis ini tidak menerangkan secara khusus tentang sembahyang yang perlu dilakukan.

Walaupun demikian, sembahyang yang dijelaskan adalah di antara amalan yang paling sesuai dilakukan. Sesungguhnya Allah menjanjikan kemakbulan bagi mereka yang berdoa pada waktu malam, sebagaimana yang dijelaskan hadis daripada Abu Hurairah daripada rasulullah, dia bersabda yang bermaksud: Tuhan kami turun pada setiap malam ke langit dunia ketika malam tinggal sepertiga yang terakhir.

Dia berfirman: Barang siapa berdoa kepada-Ku, akan kuberi. Barang siapa memohon keampunan akan kuampuni baginya. Ketahuilah bahawa masa yang paling hampir bagi Tuhan dengan hamba-Nya ialah pada bahagian malam terakhir. Ketika itu Allah akan memperkenankan permohonan hamba-Nya

Allah menjadikan tiga jenis makhluk utama di dunia ini, iaitu malaikat, jin dan manusia. Makhluk-makhluk ini adalah di bawah kekuasaan Allah. Iblis dan syaitan termasuk dalam golongan jin. Kerana itu, sekiranya terjadi masalah atau gangguan akibat daripada perbuatan makhluk-makhluk ini, manusia perlu merujuknya kepada Allah. Memohon perlindungan daripada-Nya daripada segala kejahatan makhluk tadi.

Untuk tujuan ini, sebelum tidur, seseorang itu hendaklah berwuduk, kemudian baring di tempat tidur lalu membaca takbir, subhanallah dan alhamdulillah sebanyak 33 kali setiap satu.

Dalam sebuah hadis daripada Saidatina Aishah menyatakan bahawa nabi, apabila baginda berbaring di tempat tidurnya setiap malam, dia menghimpunkan kedua-dua telapak tangannya kemudian dia meniupnya dengan mulut padanya, lalu dia membaca padanya, Qul huwa `Llahu ahad,pQul a'udhu bi rabbi falaq dan Qul a'udhu bi-rabbi `n-nas (tiga qul).  Kemudian baginda menyapu kedua-dua telapak tangannya itu ke seluruh badan seberapa boleh yang dimulakan pada bahagian kepala, muka dan bahagian badannya. Ia melakukannya sebanyak tiga kali. Demikianlah di antar a amalan yang perlu dilakukan berdasarkan perlakuan sunah yang sewajarnya dicontohi.
Mingguan Malaysia  26 Mac 2006
 
 
 

45 comments:

  1. apa erti bila mimpi kerap kali disetubuhi jin atau bunian?

    ReplyDelete
  2. Salam. Ada 3 kes seperti sdri, banyak persoalan dan penjelasan yang boleh dibuat. Olehkerana ini bab sulit lebih manis sdri menghubungi ustaz ditalian 013-2006363 jika inginkan sedikit penjelasan berkenaan masalah di atas. tq

    ReplyDelete
  3. salam.....apa maksud mimpi diri sendiri di rasuk oleh jin..bla jaga dari tdor badan rasa letih....blh ustaz terangkan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin mimpi mainan tidur. Atau sebagai tanda ada gangguan dalam badan. Dicadangkan membuat rawatan.

      Delete
  4. Assalamualaukum.. Saya kerap bermimpi mengubati orang yang dirasuk jin hanya membaca ayat2 al-Quran dan Zikir2 yang ringkas padahal sy tidak pernah belajar mengubat orang yang dirasuk.. apakah maksud mimpi saya tersebut.. harap ada penjelasan.. Wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada benda yang dirisaukan :)

      Delete
    2. Wassalam. Penjelasan mungkin panjang, boleh hubungi ust. Mengikut pengalaman, seseorang yang bermimpi di atas akhirnya akan ada kelebihan tersebut tanpa perlu belajar pun. Akhirnya ia akan menjadikan sebagai rutin kerana bila dia praktikkan....pesakit akan jadi sembuh, maka dia berniat akan menolong orang yang datang memohon bantuannya. Untuk kenalpasti ilmu yang tiba-tiba pandai....lebih eloklah berjumpa perawat yang senior. Moga akan terlerai ilmu yang kita masih belum ketahui. Tq

      Delete
  5. salam ustaz, saya pernah bermimpi terjumpa bayi, kemudian membawanya pulang ke rumah, mengasihi dan menyayangi bayi tersebut dan pada satu tahap saya ingin menyusukan bayi tersebut tapi tak dapat.mimpi itu ada berulang tetapi jarang2 berlaku..kemudian baru2 ini saya bermimpi saya mengubati org yg kerasukan dgn membaca ayat al-kursi tetapi saya tidak dapat menghabiskan bacaan tersebut kerana saya terlupa. ada juga saya membaca surah-al jin dalam mimpi tersebut tp keadaan nya sama iaitu saya terlupa..apa maksudnya ya ustaz? kerana saya takut akan kata org ianya ada kaitan dengan saka. terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengikut pengalaman, ada kes merupakan saka yang hadir. Apapun dicadangkan anda membuat rawatan terlebih dahulu. Maaf atas kelewatan reply. Wassalam

      Delete
  6. Assalamualaikum, saya selalu brmimpi dikejar harimau tetapi apabila ia hampir mnerkam saya,saya trus trjaga dari tidur. Begitu juga mimpi dikejar ular dan makhluk halus yang berupa seorang perempuan..mimpi ini kerap muncul terutama sejak kecil lagi..apakah maksudnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inu juga suatu mimpi yang biasa terjadi kepada seseorang yang majoritinya adalah tanda gangguan selepas membuat rawatan. Berikhtiarlah membuat rawatan terlebih dahulu untukmenghuraikan maksud mimpi anda. Tq. Wassalam.

      Delete
  7. TNY2 BKNNYE NK JAWAB PN... AKU CRI ENTRI PSAL TAFSIR MIMPI KENA RASUK SATU PN X DE.. HIH

    ReplyDelete
  8. Assalam.. Saya pernah bermimpi melalui 1 jalan yg lengang, langsung takde kenderaan or org.. Time tu siang, kiri kanan xdk pokok2 besar or bangunan. Sampai la saya bertembung 1 cahaya putih depan saya. Cahaya tu seluas pandangan mata saya dan saya suka sgt bila jumpe cahaya tu. Pastu saya terjaga. Apa maksudnya ye? Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Moga mimpi cahaya yang terang akan membawa kebaikan kepada anda. Berdoalah untuk kebaikan kita semua.

      Delete
  9. salam uztaz , selepas solat isyak saya mengaji dan kemudian baru saya tidur, saya kebiasaan akan bangun seawal 3.30 pagi untuk solat tahajjud dan hajat sebelum saya menyiapkan tempahan kueh saya hingga ke subuh. tetapi mlm tuada kelainan saya tertidur mengikut sunnah nabi membaca alfatihah 21 x dan baca ayat 3 kul serta terus berzikir laillalhaillah sampai terlelap. saya bermimpi ada seperti suara membaca mengikut tanda panjang dan pendek seolah0olah memberitahu saya mengaji bacaan panjang pendek tidak saya jaga. seolah mcm ada suara memberitahu tanda ni panjang dan kelihatan ada kayu lidi menunjuk baris2 tersebut sebagai satu peringatan kepada saya. untuk pengetahuan uztaz ibu saya pandai mengaji alquran , sebelum meninggal ibu telah menghadiahkan alquran yang telah usang kepada saya, dan sampai sangat akhir beliau . dengan alquran itu jalah saya baca. sebelum 3 tahun ibu meninggal saya pernah bermimpi ada suara mengajar saya membaca alquran, ayatalquran dan saya mencarinya, selepas pada itu saya belajar iqraq dengan seorang uztazah dan sehingga kini saya boleh mengajar anak saya yang bermasallah pendengaran. mimpi ke 2 sebelum ibu meninggal ada tangan mengajar saya mengurut . so mohon penjelasan uztaz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya Allah Maha Mengetahui. Boleh hubungi ust terus ditalian 013-2006363. Tq. wassalam

      Delete
  10. Kepada yg bertnya soalan tu...SILA BACA BETUL APA YG DITULIS DI ATAS.akupun nk tnya.lepas baca tak jadi.buatla amalan yg ustaz dah terangkn tu.wassalam!

    ReplyDelete
  11. As salam ustaz..sy ingin brtanya..smalam sy dapat tahu yg permohonan loan sy telah lulus..di mlm harinya sy mimpi sy terjumpa bayi di sebalik timbunan2 barang di rumah kluarga sy..bila sy tarik bayi trsebut sy terus tafsirkan yg bayi trsebut adalah kembar sepupu sy yg mak sy jaga dan terus memeluknya walaupun sbnrnya x sama lgsung dri segi rambutnya dan rupa paras dia sy kurang jelas...sy minta izin pd ibu bapa dia utk jge die jd ank angkat dan mereka setuju..sy jaga die shingga dia pndai brjln lps 2 sy trsedar dri tido..sy ade tbaca maksud mimpi trsebut adalah sy akn mngalami kesulitan kewangan...adakah benar maksud mimpi tersbut?? mohon bantuan ustaz kerana sy x selesa bila memikirkannye..**sblum tido sy ada brsembang dgn teman lelaki yg sy inginkan ank kerana sy sgt sukakan kanak2...(mungkin ini ada kaitan ke??)

    ReplyDelete
  12. Sy mimpi mngubat org dirasuk..apa mksud ny tu??

    ReplyDelete
  13. salam... saya nak tanya apa maksud mimpi jika kita berjumpa dengan puteri bunian wajahnya sangat jelita , sewaktu di dalam mimpi itu berlaku peperangan antara manusia dan orang bunian.. dan saya pula berada dan menyebelahi orang2 bunian bukan manusia.. sewaktu itu suasana sangat2 rushing... tetapi bila saya takut puteri bunian itu yang tolong saya .. dan selepas dia memberika 2 kristal kecik pada saya yang bewarna merah dan biru.. dia kata kristal ini untuk hati/jantung dan satu lagi untuk kepala agar jika berlaku apa2 tidak dapat menembusinya ataupun di panggil sakit dan parah.. dan datang satu manusia ingin menembak saya lalu saya lari ke belakang puteri bunian itu dan puteri itu menyelamatkan saya.. manusia itu terus lari.. selepas itu saya terus tersedar dari tidur.. hm... apakah maksud mimpi ni?

    ReplyDelete
  14. salam... saya nak tanya apa maksud mimpi jika kita berjumpa dengan puteri bunian wajahnya sangat jelita , sewaktu di dalam mimpi itu berlaku peperangan antara manusia dan orang bunian.. dan saya pula berada dan menyebelahi orang2 bunian bukan manusia.. sewaktu itu suasana sangat2 rushing... tetapi bila saya takut puteri bunian itu yang tolong saya .. dan selepas dia memberika 2 kristal kecik pada saya yang bewarna merah dan biru.. dia kata kristal ini untuk hati/jantung dan satu lagi untuk kepala agar jika berlaku apa2 tidak dapat menembusinya ataupun di panggil sakit dan parah.. dan datang satu manusia ingin menembak saya lalu saya lari ke belakang puteri bunian itu dan puteri itu menyelamatkan saya.. manusia itu terus lari.. selepas itu saya terus tersedar dari tidur.. hm... apakah maksud mimpi ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya Allah Maha Mengetahui. Orang Bunian itu adalah makhluk dipanggil jin dan biasanya dalam perubatan mekayu dikatakan mereka adalah dikalangan jin Islam. Semuanya adalah mimpi semata-mata...jika mimpi ini berlaku dengan kerap maka eloklah berjumpa dengan mana-mana ustaz yg pakar dalam bab mimpi ini. Moga ianya adalah mimpi yang baik sahaja.

      Delete
  15. saya mimpi boleh terbang sesuka hati,dpt senjata,dpt pena&cincin, mimpi itu mimpi ini, sebelum baca tafsir mimpi menurut islam..banyak mimpi2 yg x dpt sy tafsirkan, bila dh baca..banyak jugak scene mimpi yg sy x dpt tafsirkan itu tertulis jelas dlm penulisan itu('tfsr mmp mnrt islam')...eh..betulla..takkan co incidence plak...maka sy tdk percaya bulat2, sy hanya percaya bila tafsiran mimpi itu telah terjadi pd sy....huh..banyak jugak tafsiran mimpi2 sy yg telah terjadi seperti yg tertulis pd pembacaan sy trsbt, alangkah bestnya kalau mimpi2 sy yg belum terjadi tafsirannya akan tertafsir mengikut penulisan itu, kerna banyak mimpi2 trsbt dgn tafsirannya menjanjikan perkara yg baik2 belaka...uuuhh...best..semua yg best tu dtg dr DIA..

    ReplyDelete
  16. antara yg best..dikala sedang tidur terdengar pula suara berbisik.."Adzaariyaat..Adzaariyaat"..terus aku terbangun, time tu sy pikir..adzaariyaat..itu surah quran tak silap tu..mlm tu/sepertiga mlm sy baca surah tu dgn tafsirannya sekali...perrgh..esok tu dr pg sampai lebih kurang pukul 3-4 ptg awan kt atas mendung tebal gelap heavy semacam..yg paling best disusuli pula dgn bunyi guruh & petir yg tak pernah aku dengar seumur hidup..puhh..bayangkan bunyi guruh tu macam bunyi mesin gun tanpa treble, hanya heavy bass shj..mcm puluhan ribuan kuda berderap berat kelajuan sekata berpanjangan bukan sekejap2..bunyi panjang takde cut, ia berulang2 diselang bunyi petir yg rare, yg gila sedap dia punya tone graf tembakan..pehh time tu rasa mcm aku sorang je yg ade kt bumi ni sedang menyaksikan kuasa kerajaan tuhan, bayangkan bunyi petir tu kira mcm supersonic angin tajam padu loud berletrik melintang-lintang letup2 atas awan..lame gile scene guruh petir tu..sampai sekarang hati aku berkehendak nak dengar lagi suasana scene trsbt,pastu..hujan ya rabbi memaut pnye lebat...esok tu dr pg smpai ptg awan mendung berat mcm tempoh hari..aku dh best dah..ingat boleh dengar lagi scene guruh/petir yg lain mcm tu..pastu dengar pulak angin laju padu memekakkan telinga laud melintas lintas sprt dr jauh dtg dekati kemudian jauh semula..supersonic..pastu x lama fokus bunyi..eh apsal cm lain je bunyi ni..pastu die punye tone terjah angin lain je..bukan guruh ni...dengar pnye dgr..last2...la..siot tol ade pulak jet fighter air force ni main2 plak diaorg kat atas tu..betul2 atas area kwsn kediaman..mcm jet fighter ni nk bg signal je..mcm mengajuk bunyi guruh semalam mengingatkan kerajaan, ape cher pn semoga roh ku roh ibubapaku roh kami dpt melepasi langit pertama dikala ajal..hingga ke sidrtl mntaha..rrruhh..rehhh...rahh..ya raheem

    ReplyDelete
  17. assamualaikum ustaz... sye bermimpi didatangi perempuan yang berjubah putih bercahaya tidak memakai tudung... sebenarya ustaz ceritanya begini sewaktu sye tido dekat asrama skolah sye....pada minggu pertama tu sye bermimpi pompuan seperti yg sye jelaskn di atas... die memeluk sye dari belakang kemundian die berlalu pergi... sebenarnya die memeluk sye ketika sye tido di atas katil... sye tak tawu ini mimpi ke ape ustad...lagi satu sye tak tawu benda tu pompuan atau tak... cyma firasat sye kuat mengatakan itu pompuan... dan ustad kelihatan seperti sye mimpi di tempat kejadianya di bilik asrama sye.... itu yg membuat sye keliru sma ade ni mimpi atau tak... tapi dihati sye mengatakan dia tak berniat jahat...

    adakah pompuan itu bunian atau sebaliknya ustad~ mohon sedikit penjelasan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua tu berlaku dalam mimpi kan....jika hanya sekali bermimpi sebegini anggaplah ia hanya mainan tidur sahaja..

      Ustaz pun tidak tahu anda ini wanita atau lelaki. Moga ia tidak mendatangkan mudarat buat anda.

      Delete
  18. Asslamualaikum ustad mohon dijawab saya 2 kali bermimpi bahawa salah seorang keluarga saya dirasuk kemudian saya cuba mengubatinya dgn ayat kursi tetapi tidak berkesan. Saya mngulangi ayat kursi tersbut namn tdak berkesan. Apakah mksudnya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu hanyalah mimpi sahaja. Ada mimpi kosong sahaja dan ada yang memberi petanda dan sebagainya. Jika hanya sekali bermimpi maka boleh abaikan. Tetapi jika selepas ini anda menjadi pandai berbat ..maka perlulah berjumpa mana-mana perawat Islam ye.

      Delete
  19. Assalamualaikum ustaz..saya sering terbangun jam 3 pg.sekiranya saya tidak bgn saya pasti akan bermimpi ngeri or mimpi kena rasuk..boleh ustaz tlg jelaskan.terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Bermacam kemungkinan untuk kita tafsirkan, berniat baiklah baha yg mengejutkan kita ialah Malaikat untuk kita mendapat peluang untuk mendirikan solat malam dengan amalan solat sunat tahajud dsb. Untuk pastikan ada unsr gangguan atau tidak silalah membuat rawatan dengan mana-mana peawat Islam ye.

      Delete
  20. salam Ustaz.. mengenai abg sy mempunyai masalah dengan isterinya sentiasa bergaduh n abg sy selalu menuduh isterinya curang dengan kawan baiknya n terbaru dengan jiran mereka pula.. beberapa kali buat rawatan n rata2 menyatakan ada orng cuba memporak perandakan perkahwinan abg saya dgn menggunakan cara halus..baru2 ni ada seseorng mengetuk ointu rumah mereka pada jam seawal 4am..terbaru ni ada juga cuba buat rawatan dengan seorang makcik ni buerubat secara islam.. dia menyatakan mmg ada yg mengetuk rumah merka pada waktu terebut tetabi bukan manusia..ada org menghantar makhluk tersebut utk mengetuk pintu rumah seperti org tersebut menginginkan rumah sewan abg saya.. bapa sy menasihatkan abg sy supaya pindah rumah tersebut.. mengenai hal mimpi pula berkaitan dgn hal abg sy.. bapa sy membuat solat tahjut mengenai masalah abg sy ni.pada malam yg sama selepas buat solat tahjut bapa sy mimpi ada sebuah kotak.. bapa sy membukanya dan terkejut ada seekor kambing hitam berjanggut panjang didalam kotak tersebut. kemudian bapa sy buat solat tahjut lg sekalimpada malam yg lain dan bermimpi perkara yg sama.. bapa saya menceritakan hal ini kepada kami 4 beradik (tak temasuk abg sy yg sakit ni) tentang mimpi tersebut. minta bantuan Ustaz jika dapat merungkai maksud mimpi ini membawa maksu kepada abg sy atau sekada mimpi..sebab mimpi ni terjadi selepas menunaikan solat tahjut - snf

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembetulan.. ayah sy buat solat istikharah n dalam mimpit ada sekuntum bunga ros atas kotak.. bila buka kotak tu ada kambing hitam berjanggut panjang.. - snf

      Delete
  21. salam ustaz, malam td saya bermimpi mendengar satu ceramah agama, kemudiannya saya dikejar oleh beberapa orang ustaz tersebut..tidak lama kemudian saya diculik oleh mereka ketika sedang tidur..lalu dibawa oleh mereka ke suatu tempat...di situ saya melihat satu persatu wajah para ustaz tersebut..dlm 4@5 org ustaz terkenal yang saya kenali...apakah tafsirnya..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ustaz kurang mahir mentafsirkan mimipi. Mimpi biasanya mainan tidur. Jika bermimpi sepertu yang dinyatakan iaitu bertemu dengan orang yang baik2, maka berharaplah mendapat petanda kebaikan.

      Delete
  22. Salam ustaz..saya penah bermimpi berlawan dengan hantu..Dan sambil berlawan saya membaca ayat suci mnghembus kepada hantu.hantu tu hilang.selepas itu datang seorang pak cik mengajar saya 3surah.1-al-fatihah 2-al-falaq 3-an-nas. Pak cik tu cakap saya kena baca dengan tenang dan fahami ayat itu.Kemudian saya melihat pak cik mengemgam garam terus baling ke bara api.kawan saya mengejutkan dari tidur.Dan kawan saya ceritakan mulut saya membaca dan menghembus ..3kali bermimpi..setiap mimpi berlawan dengan hantu mesti Ade seorang mengajar saya..Selepas kejadian Tue saya mimpi huruf Arab seperti suara perempuan menyebut "alif","way","ra"..mimpi lagi satu mimpi al-quran besar Cantik..Ade pemuda serban baju jubah putih Menerangkan tentang al-quran.banyak lagi saya mimpi baru2 ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menarik mimpi anda, adakah mimpi seperti itu berulang kali atau hanya sekali sahaja. Dalam mimpi kita tidak tahu siapakah yang dating dalammimpi itu, yang memberikan sesuatau atau mengajar sesuatu, sam ada jin saka, jin liar, jin yang dating daripada mana. Jika akhirnya, mimpi2 itu menganggu tidur anda dan kerap berlaku, maka pergilah merujuk mana2 perawat Islam yag terdekat untuk merawat diri anada dahulu.

      Delete
  23. salam, saya bermimpi bertemu dengan seorang yang alim dan wajahnya sampai sekarang saya tidak dapat lupakan kerana bersinar2 dan memberi salam kepada saya,mimpi kedua saya berjumpa dengan orang alim tersebut tapi kali ini dia bertiga dam membawa saya kesuatu tempat dan tempat itu sungguh cantik dan akhirnya saya tersadar.. apakah maksud mimpi itu ustz?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bermimpi orang yang alim, moga anda mendapat kebaikan sepertinya jua. Jika tidak sekalipun, berdoalah agar anda menjadi manusia yang beriman dan bertaqwa.

      Delete
  24. salam ustaz...sy selalu bermimpi jatuh dr tempat tinggi,ular dengan kanak2 kecil...adakah ini berkaitan dengan saka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu semua tanda adanya gangguan dalam diri anda sendiri. Untk kepastian, berikhtiarlah membuat rawatan Islam dengan perawat yang terdekat. Sama ada saka, sihir, santau dsb.nya...itu no. 2 yang penting anda bersegeralah berubat ye.

      Delete
  25. Assalamualaikum Ustaz, saya mimpi kekasih saya memuntah darah tidak henti. apa maknanya Ustaz?

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  27. Salam. Sy brmimpi mlihat rupa syaitan/jin yg amat hdoh.slps tu bnda tu merasuki bdn ibu sya. ttba sya sedar yg sya tgh mmpi dn pd saat tu hti sy mngatakan mmpi sbgini slalunya syaitan.Sy trus memeluk ibu sy dn mmbca ayat kursi dtepi tlinga dia. Kemudian reda sbntar. Sy ingin mmstikn pd wktu tu smada ibu sya msih dirasuk atau tidak, sy mminta dia mengucap dua klimah syahadat tp dia tidak mengucapnya dgn penuh lalu trus mengatakan bnda tu ad pd org lain, msa tu di hdpn mk sy ad org lain tp hti sy kuat mengatakan bnda tu msih dlm bdn ibu sy jd sya brulang kali memeluk smbil mmbca ayt kursi smpai sya terjaga dri tidur. Adakah mmpi ini gguan atau skdr mainan tidur? Krna sblum tidur sy slalu mlakukan amalan trtntu mcm brwuduk, zikir, bca ayat suci quran dan sbgainy llah sprti sunnah Rasulullah. Sya agk musykil disitu kerana brmmpi ini di bln puasa. Hrp dpt bri pnjelasan scpt mgkin. Tq

    ReplyDelete

Man Ana ???

My Photo
Melaka, Malaysia
Pengembaraan Insan Tiada Noktah Tanpa Syarat Meniti Kebahagiaan. Email : iq_insan@yahoo.com

Popular Posts