FOLLOWERS

Thursday, December 23, 2010

BERHATI-HATI TAFSIR MIMPI : PENJELASAN OLEH DR.AMRAN KASIMIN

SOALAN:

Saya sering menghadapi masalah tidur. Sekiranya baru balik dari berjalan jauh, deruan dan bunyi hon kenderaan akan datang menerjah dalam kepala ketika hendak terlena, termasuk bunyi kereta dan lori berlanggar yang pernah saya saksikan.Kalau saya balik dari kubur, gambaran mayat, liang lahad akan datang dalam kepala. Kadang-kadang terasa seolah-olah yang dimasukkan dalam kubur ialah diri saya sendiri.

Kadang-kadang bermimpi mengembara di hutan, yang saya sendiri tidak tahu di mana, di lembah-lembah, juga di celah-celah batu besar. Apabila bangun dari tidur, saya berasa begitu letih, seolah-olah jasad saya yang mengembara di tempat-tempat tadi. Terasa seolah-olah saya baru melakukan kerja berat. Puas saya berikhtiar ke hospital dan ubat tradisional, tetapi nampaknya semakin teruk dan gagal. - Insan Gelisah, KK.

Jawapan:

Mimpi ada tiga jenis, mimpi yang benar, mimpi daripada iblis dan syaitan, juga mimpi mainan tidur. Mimpi benar seperti wahyu yang ke atas Nabi Ibrahim yang diperintahkan oleh Allah supaya mengorbankan anaknya Nabi Ismail.

Ada kalanya mimpi yang dialami oleh seseorang itu adalah benar, yang memberi petanda atau alamat tertentu kepada orang berkenaan atau orang lain, yang baik tabir atau buruk dan dapat ditabirkan. Mimpi seumpama ini memerlukan orang yang tahu mentafsirkan, biarpun ia tidak boleh dijadikan sebagai satu sandaran atau hukum yang semestinya berlaku. Iblis dan syaitan boleh mendatangkan mimpi, yang biasanya adalah mimpi buruk dan menakutkan. Makhluk ini juga boleh memberi alamat kepada orang tertentu melalui mimpi.

Bagi yang melakukan rawatan tradisional, iblis mungkin datang dalam mimpi.  Bagi orang yang berkenaan meminta agar dilakukan semah, iaitu menyembelih binatang seperti kambing hitam sebagai syarat ia pergi, tidak mengganggu penduduk di tempat berkenaan. Makhluk ini juga ada kalanya datang dalam mimpi, mengajar satu dua potong ayat al-Quran, yang akhirnya diamalkan oleh orang yang didatangi mimpi tadi membolehkannya terlibat dengan rawatan.  Pesakit sembuh apabila didoakan dengan ayat yang diperoleh dalam mimpi, yang selalunya diiringi dengan amalan-amalan dan syarat lain, padahal sakit yang terjadi sebenarnya akibat daripada gangguan iblis dan syaitan yang memberi doa dalam mimpi tadi.

Orang yang terlibat beranggapan bahawa apa yang diperoleh adalah muanah Allah, menyebabkannya berupaya melakukan tilikan. Dalam keadaan seperti ini, ia dianggap sebagai ``kasyaf'' pada hal apa yang berlaku adalah daripada penglibatan makhluk jin tadi.

Banyak cara dilakukan oleh makhluk ini dalam usaha menyesatkan manusia, termasuklah memberi doa-doa, petunjuk dalam mimpi, datang berjubah hijau, memegang tasbih dan sebagainya. Dalam keseronokan mengikuti ajaran melalui mimpi yang juga melibatkan rawatan, makhluk tadi akhirnya menyatakan bahawa orang berkenaan telah tiba ke taraf wali-wali atau mengangkatnya sebagai rasul yang ditugaskan untuk menyebarkan Islam pada akhir zaman bagi manusia sejagat.

Fenomena seperti ini biarpun jarang terjadi, selalunya berlaku di kalangan mereka yang tidak mempunyai latar belakang agama yang kukuh, tetapi kuat beribadah. Sesungguhnya seorang alim itu lebih ditakuti oleh syaitan daripada seribu orang abid, iaitu orang yang kuat beribadah tetapi jahil.

Syaitan juga boleh memberi alamat kepada orang-orang tertentu melalui mimpi, contoh kepada pawang atau bomoh. Daripada Said al-Khudri, bahawa dia mendengar Nabi Muhammad s.a.w bersabda yang bermaksud: Apabila salah seorang daripada kamu melihat satu mimpi yang disukai, sesungguhnya, itu adalah daripada Allah, maka dia hendaklah memuji Allah dan menceritakan perkara yang terlihatnya.  Dan apabila dia melihat lain daripada itu, daripada perkara yang tidak disukainya, maka sesungguhnya ia adalah daripada syaitan, dia hendaklah berlindung kepada Allah daripada kejahatannya dan janganlah ia ceritakan kepada seseorang, kerana dia itu tidak boleh memberi mudarat. Abu Hurairah berkata,

Rasulullah pernah bersabda bermaksud: Jangan ceritakan mimpi itu kecuali kepada orang alim atau orang yang cerdik akalnya.

Ghairah

Berdasarkan hadis ini, orang yang bermimpi dengan mimpi yang menggembirakan, yang disukai, janganlah terlalu ghairah memberitahu orang lain. Mentafsir mimpi pula memerlukan orang yang arif. Orang yang alim adalah lebih layak untuk dirujuk.

Dijelaskan dalam hadis di atas, orang yang bermimpi dengan mimpi buruk dan menakutkan hendaklah berlindung kepada Allah s.w.t daripada kejahatan iblis dan syaitan seperti diajar rasulullah Menurut hadis, daripada Qatadah, rasulullah pernah memberitahu, apabila seseorang itu bermimpi dengan mimpi buruk, tidak kira dalam bentuk apa, dia hendaklah meludah atau meniup disertakan dengan sedikit ludah sebelah kirinya sebanyak tiga kali dan berlindung kepada Allah daripada kejahatan iblis dan syaitan. Ia akan selamat daripada gangguannya.

Berlindung yang dimaksudkan di sini ialah dengan membaca doa-doa tertentu, misalnya, doa yang bermaksud: Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna daripada kemurkaan-Nya, daripada kejahatan hamba-hamba-Nya, daripada tipu daya syaitan dan daripada kedatangan mereka.

Doa ini perlu dibaca untuk tujuan di atas berdasarkan sebuah hadis daripada Amr bin Syuib daripada ayahnya. Demikianlah yang diajarkan oleh rasulullah kepada para sahabat ketika mereka terganggu, terkejut daripada tidur. Periwayat hadis ini berkata bahawa Abdullah bin Umar telah mengajarkan doa tadi kepada anak-anaknya yang cukup umur. Kepada yang belum cukup umur, tulisan doa itu digantungkan pada lehernya.

Doa berikut juga boleh dibaca, yang bermaksud: Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada syaitan dan daripada keburukan mimpi. Setelah berlindung kepada Allah orang berkenaan hendaklah beralih atau bertukar cara tidur. Sekiranya semasa bermimpi dia tidur mengiring sebelah kanan, dia hendaklah menukarnya dengan mengiring sebelah kiri. Adalah lebih baik sekiranya dia beralih tempat tidur.

Kaedah ini dijelas berdasarkan hadis daripada Jabir, katanya rasulullah ada bersabda yang bermaksud: Apabila salah seorang daripada kamu bermimpi dengan mimpi yang tidak disukai akan dia hendaklah dia meludah ke sebelah kirinya tiga kali, kemudian dia hendaklah berlindung kepada Allah daripada syaitan tiga kali dan hendaklah dia menukarkan posisi di mana dia berada.

Kaedah-kaedah yang dijelaskan ini ada kalanya tidak memberi kesan atau tidak dapat mengatasi masalah yang dihadapi oleh seseorang. Gangguan tetap datang untuk mengatasi masalah yang berterusan seperti ini, seseorang itu perlu bangun, berwuduk kemudian lakukan sembahyang tahajud diikuti sembahyang hajat, mohon agar dia dilindungi oleh Allah daripada segala gangguan, sama ada daripada manusia, iblis dan syaitan atau kedua-duanya sekali.

Berdoa

Sesungguhnya Allah menjanjikan kemakbulan kepada mereka yang berdoa pada sepertiga malam terakhir. Daripada Abu Hurairah, katanya rasulullah pernah bersabda yang bermaksud: Apabila salah seorang daripada kamu bermimpi dengan mimpi buruk, janganlah dia ceritakan kepada orang lain dan hendaklah ia bangun lalu sembahyang. Hadis ini tidak menerangkan secara khusus tentang sembahyang yang perlu dilakukan.

Walaupun demikian, sembahyang yang dijelaskan adalah di antara amalan yang paling sesuai dilakukan. Sesungguhnya Allah menjanjikan kemakbulan bagi mereka yang berdoa pada waktu malam, sebagaimana yang dijelaskan hadis daripada Abu Hurairah daripada rasulullah, dia bersabda yang bermaksud: Tuhan kami turun pada setiap malam ke langit dunia ketika malam tinggal sepertiga yang terakhir.

Dia berfirman: Barang siapa berdoa kepada-Ku, akan kuberi. Barang siapa memohon keampunan akan kuampuni baginya. Ketahuilah bahawa masa yang paling hampir bagi Tuhan dengan hamba-Nya ialah pada bahagian malam terakhir. Ketika itu Allah akan memperkenankan permohonan hamba-Nya

Allah menjadikan tiga jenis makhluk utama di dunia ini, iaitu malaikat, jin dan manusia. Makhluk-makhluk ini adalah di bawah kekuasaan Allah. Iblis dan syaitan termasuk dalam golongan jin. Kerana itu, sekiranya terjadi masalah atau gangguan akibat daripada perbuatan makhluk-makhluk ini, manusia perlu merujuknya kepada Allah. Memohon perlindungan daripada-Nya daripada segala kejahatan makhluk tadi.

Untuk tujuan ini, sebelum tidur, seseorang itu hendaklah berwuduk, kemudian baring di tempat tidur lalu membaca takbir, subhanallah dan alhamdulillah sebanyak 33 kali setiap satu.

Dalam sebuah hadis daripada Saidatina Aishah menyatakan bahawa nabi, apabila baginda berbaring di tempat tidurnya setiap malam, dia menghimpunkan kedua-dua telapak tangannya kemudian dia meniupnya dengan mulut padanya, lalu dia membaca padanya, Qul huwa `Llahu ahad,pQul a'udhu bi rabbi falaq dan Qul a'udhu bi-rabbi `n-nas (tiga qul).  Kemudian baginda menyapu kedua-dua telapak tangannya itu ke seluruh badan seberapa boleh yang dimulakan pada bahagian kepala, muka dan bahagian badannya. Ia melakukannya sebanyak tiga kali. Demikianlah di antar a amalan yang perlu dilakukan berdasarkan perlakuan sunah yang sewajarnya dicontohi.
Mingguan Malaysia  26 Mac 2006
 
 
 

151 comments:

  1. apa erti bila mimpi kerap kali disetubuhi jin atau bunian?

    ReplyDelete
  2. Salam. Ada 3 kes seperti sdri, banyak persoalan dan penjelasan yang boleh dibuat. Olehkerana ini bab sulit lebih manis sdri menghubungi ustaz ditalian 013-2006363 jika inginkan sedikit penjelasan berkenaan masalah di atas. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa maksud kalau kita mimpi sesuatu di bawah katil di rumah sedangkan kita di asrama.

      Delete
    2. apa maksud kalau kita mimpi sesuatu di bawah katil di rumah sedangkan kita di asrama.

      Delete
  3. salam.....apa maksud mimpi diri sendiri di rasuk oleh jin..bla jaga dari tdor badan rasa letih....blh ustaz terangkan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin mimpi mainan tidur. Atau sebagai tanda ada gangguan dalam badan. Dicadangkan membuat rawatan.

      Delete
  4. Assalamualaukum.. Saya kerap bermimpi mengubati orang yang dirasuk jin hanya membaca ayat2 al-Quran dan Zikir2 yang ringkas padahal sy tidak pernah belajar mengubat orang yang dirasuk.. apakah maksud mimpi saya tersebut.. harap ada penjelasan.. Wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada benda yang dirisaukan :)

      Delete
    2. Wassalam. Penjelasan mungkin panjang, boleh hubungi ust. Mengikut pengalaman, seseorang yang bermimpi di atas akhirnya akan ada kelebihan tersebut tanpa perlu belajar pun. Akhirnya ia akan menjadikan sebagai rutin kerana bila dia praktikkan....pesakit akan jadi sembuh, maka dia berniat akan menolong orang yang datang memohon bantuannya. Untuk kenalpasti ilmu yang tiba-tiba pandai....lebih eloklah berjumpa perawat yang senior. Moga akan terlerai ilmu yang kita masih belum ketahui. Tq

      Delete
  5. salam ustaz, saya pernah bermimpi terjumpa bayi, kemudian membawanya pulang ke rumah, mengasihi dan menyayangi bayi tersebut dan pada satu tahap saya ingin menyusukan bayi tersebut tapi tak dapat.mimpi itu ada berulang tetapi jarang2 berlaku..kemudian baru2 ini saya bermimpi saya mengubati org yg kerasukan dgn membaca ayat al-kursi tetapi saya tidak dapat menghabiskan bacaan tersebut kerana saya terlupa. ada juga saya membaca surah-al jin dalam mimpi tersebut tp keadaan nya sama iaitu saya terlupa..apa maksudnya ya ustaz? kerana saya takut akan kata org ianya ada kaitan dengan saka. terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengikut pengalaman, ada kes merupakan saka yang hadir. Apapun dicadangkan anda membuat rawatan terlebih dahulu. Maaf atas kelewatan reply. Wassalam

      Delete
  6. Assalamualaikum, saya selalu brmimpi dikejar harimau tetapi apabila ia hampir mnerkam saya,saya trus trjaga dari tidur. Begitu juga mimpi dikejar ular dan makhluk halus yang berupa seorang perempuan..mimpi ini kerap muncul terutama sejak kecil lagi..apakah maksudnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inu juga suatu mimpi yang biasa terjadi kepada seseorang yang majoritinya adalah tanda gangguan selepas membuat rawatan. Berikhtiarlah membuat rawatan terlebih dahulu untukmenghuraikan maksud mimpi anda. Tq. Wassalam.

      Delete
  7. TNY2 BKNNYE NK JAWAB PN... AKU CRI ENTRI PSAL TAFSIR MIMPI KENA RASUK SATU PN X DE.. HIH

    ReplyDelete
  8. Assalam.. Saya pernah bermimpi melalui 1 jalan yg lengang, langsung takde kenderaan or org.. Time tu siang, kiri kanan xdk pokok2 besar or bangunan. Sampai la saya bertembung 1 cahaya putih depan saya. Cahaya tu seluas pandangan mata saya dan saya suka sgt bila jumpe cahaya tu. Pastu saya terjaga. Apa maksudnya ye? Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Moga mimpi cahaya yang terang akan membawa kebaikan kepada anda. Berdoalah untuk kebaikan kita semua.

      Delete
  9. salam uztaz , selepas solat isyak saya mengaji dan kemudian baru saya tidur, saya kebiasaan akan bangun seawal 3.30 pagi untuk solat tahajjud dan hajat sebelum saya menyiapkan tempahan kueh saya hingga ke subuh. tetapi mlm tuada kelainan saya tertidur mengikut sunnah nabi membaca alfatihah 21 x dan baca ayat 3 kul serta terus berzikir laillalhaillah sampai terlelap. saya bermimpi ada seperti suara membaca mengikut tanda panjang dan pendek seolah0olah memberitahu saya mengaji bacaan panjang pendek tidak saya jaga. seolah mcm ada suara memberitahu tanda ni panjang dan kelihatan ada kayu lidi menunjuk baris2 tersebut sebagai satu peringatan kepada saya. untuk pengetahuan uztaz ibu saya pandai mengaji alquran , sebelum meninggal ibu telah menghadiahkan alquran yang telah usang kepada saya, dan sampai sangat akhir beliau . dengan alquran itu jalah saya baca. sebelum 3 tahun ibu meninggal saya pernah bermimpi ada suara mengajar saya membaca alquran, ayatalquran dan saya mencarinya, selepas pada itu saya belajar iqraq dengan seorang uztazah dan sehingga kini saya boleh mengajar anak saya yang bermasallah pendengaran. mimpi ke 2 sebelum ibu meninggal ada tangan mengajar saya mengurut . so mohon penjelasan uztaz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya Allah Maha Mengetahui. Boleh hubungi ust terus ditalian 013-2006363. Tq. wassalam

      Delete
  10. Kepada yg bertnya soalan tu...SILA BACA BETUL APA YG DITULIS DI ATAS.akupun nk tnya.lepas baca tak jadi.buatla amalan yg ustaz dah terangkn tu.wassalam!

    ReplyDelete
  11. As salam ustaz..sy ingin brtanya..smalam sy dapat tahu yg permohonan loan sy telah lulus..di mlm harinya sy mimpi sy terjumpa bayi di sebalik timbunan2 barang di rumah kluarga sy..bila sy tarik bayi trsebut sy terus tafsirkan yg bayi trsebut adalah kembar sepupu sy yg mak sy jaga dan terus memeluknya walaupun sbnrnya x sama lgsung dri segi rambutnya dan rupa paras dia sy kurang jelas...sy minta izin pd ibu bapa dia utk jge die jd ank angkat dan mereka setuju..sy jaga die shingga dia pndai brjln lps 2 sy trsedar dri tido..sy ade tbaca maksud mimpi trsebut adalah sy akn mngalami kesulitan kewangan...adakah benar maksud mimpi tersbut?? mohon bantuan ustaz kerana sy x selesa bila memikirkannye..**sblum tido sy ada brsembang dgn teman lelaki yg sy inginkan ank kerana sy sgt sukakan kanak2...(mungkin ini ada kaitan ke??)

    ReplyDelete
  12. Sy mimpi mngubat org dirasuk..apa mksud ny tu??

    ReplyDelete
  13. salam... saya nak tanya apa maksud mimpi jika kita berjumpa dengan puteri bunian wajahnya sangat jelita , sewaktu di dalam mimpi itu berlaku peperangan antara manusia dan orang bunian.. dan saya pula berada dan menyebelahi orang2 bunian bukan manusia.. sewaktu itu suasana sangat2 rushing... tetapi bila saya takut puteri bunian itu yang tolong saya .. dan selepas dia memberika 2 kristal kecik pada saya yang bewarna merah dan biru.. dia kata kristal ini untuk hati/jantung dan satu lagi untuk kepala agar jika berlaku apa2 tidak dapat menembusinya ataupun di panggil sakit dan parah.. dan datang satu manusia ingin menembak saya lalu saya lari ke belakang puteri bunian itu dan puteri itu menyelamatkan saya.. manusia itu terus lari.. selepas itu saya terus tersedar dari tidur.. hm... apakah maksud mimpi ni?

    ReplyDelete
  14. salam... saya nak tanya apa maksud mimpi jika kita berjumpa dengan puteri bunian wajahnya sangat jelita , sewaktu di dalam mimpi itu berlaku peperangan antara manusia dan orang bunian.. dan saya pula berada dan menyebelahi orang2 bunian bukan manusia.. sewaktu itu suasana sangat2 rushing... tetapi bila saya takut puteri bunian itu yang tolong saya .. dan selepas dia memberika 2 kristal kecik pada saya yang bewarna merah dan biru.. dia kata kristal ini untuk hati/jantung dan satu lagi untuk kepala agar jika berlaku apa2 tidak dapat menembusinya ataupun di panggil sakit dan parah.. dan datang satu manusia ingin menembak saya lalu saya lari ke belakang puteri bunian itu dan puteri itu menyelamatkan saya.. manusia itu terus lari.. selepas itu saya terus tersedar dari tidur.. hm... apakah maksud mimpi ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya Allah Maha Mengetahui. Orang Bunian itu adalah makhluk dipanggil jin dan biasanya dalam perubatan mekayu dikatakan mereka adalah dikalangan jin Islam. Semuanya adalah mimpi semata-mata...jika mimpi ini berlaku dengan kerap maka eloklah berjumpa dengan mana-mana ustaz yg pakar dalam bab mimpi ini. Moga ianya adalah mimpi yang baik sahaja.

      Delete
  15. saya mimpi boleh terbang sesuka hati,dpt senjata,dpt pena&cincin, mimpi itu mimpi ini, sebelum baca tafsir mimpi menurut islam..banyak mimpi2 yg x dpt sy tafsirkan, bila dh baca..banyak jugak scene mimpi yg sy x dpt tafsirkan itu tertulis jelas dlm penulisan itu('tfsr mmp mnrt islam')...eh..betulla..takkan co incidence plak...maka sy tdk percaya bulat2, sy hanya percaya bila tafsiran mimpi itu telah terjadi pd sy....huh..banyak jugak tafsiran mimpi2 sy yg telah terjadi seperti yg tertulis pd pembacaan sy trsbt, alangkah bestnya kalau mimpi2 sy yg belum terjadi tafsirannya akan tertafsir mengikut penulisan itu, kerna banyak mimpi2 trsbt dgn tafsirannya menjanjikan perkara yg baik2 belaka...uuuhh...best..semua yg best tu dtg dr DIA..

    ReplyDelete
  16. antara yg best..dikala sedang tidur terdengar pula suara berbisik.."Adzaariyaat..Adzaariyaat"..terus aku terbangun, time tu sy pikir..adzaariyaat..itu surah quran tak silap tu..mlm tu/sepertiga mlm sy baca surah tu dgn tafsirannya sekali...perrgh..esok tu dr pg sampai lebih kurang pukul 3-4 ptg awan kt atas mendung tebal gelap heavy semacam..yg paling best disusuli pula dgn bunyi guruh & petir yg tak pernah aku dengar seumur hidup..puhh..bayangkan bunyi guruh tu macam bunyi mesin gun tanpa treble, hanya heavy bass shj..mcm puluhan ribuan kuda berderap berat kelajuan sekata berpanjangan bukan sekejap2..bunyi panjang takde cut, ia berulang2 diselang bunyi petir yg rare, yg gila sedap dia punya tone graf tembakan..pehh time tu rasa mcm aku sorang je yg ade kt bumi ni sedang menyaksikan kuasa kerajaan tuhan, bayangkan bunyi petir tu kira mcm supersonic angin tajam padu loud berletrik melintang-lintang letup2 atas awan..lame gile scene guruh petir tu..sampai sekarang hati aku berkehendak nak dengar lagi suasana scene trsbt,pastu..hujan ya rabbi memaut pnye lebat...esok tu dr pg smpai ptg awan mendung berat mcm tempoh hari..aku dh best dah..ingat boleh dengar lagi scene guruh/petir yg lain mcm tu..pastu dengar pulak angin laju padu memekakkan telinga laud melintas lintas sprt dr jauh dtg dekati kemudian jauh semula..supersonic..pastu x lama fokus bunyi..eh apsal cm lain je bunyi ni..pastu die punye tone terjah angin lain je..bukan guruh ni...dengar pnye dgr..last2...la..siot tol ade pulak jet fighter air force ni main2 plak diaorg kat atas tu..betul2 atas area kwsn kediaman..mcm jet fighter ni nk bg signal je..mcm mengajuk bunyi guruh semalam mengingatkan kerajaan, ape cher pn semoga roh ku roh ibubapaku roh kami dpt melepasi langit pertama dikala ajal..hingga ke sidrtl mntaha..rrruhh..rehhh...rahh..ya raheem

    ReplyDelete
  17. assamualaikum ustaz... sye bermimpi didatangi perempuan yang berjubah putih bercahaya tidak memakai tudung... sebenarya ustaz ceritanya begini sewaktu sye tido dekat asrama skolah sye....pada minggu pertama tu sye bermimpi pompuan seperti yg sye jelaskn di atas... die memeluk sye dari belakang kemundian die berlalu pergi... sebenarnya die memeluk sye ketika sye tido di atas katil... sye tak tawu ini mimpi ke ape ustad...lagi satu sye tak tawu benda tu pompuan atau tak... cyma firasat sye kuat mengatakan itu pompuan... dan ustad kelihatan seperti sye mimpi di tempat kejadianya di bilik asrama sye.... itu yg membuat sye keliru sma ade ni mimpi atau tak... tapi dihati sye mengatakan dia tak berniat jahat...

    adakah pompuan itu bunian atau sebaliknya ustad~ mohon sedikit penjelasan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua tu berlaku dalam mimpi kan....jika hanya sekali bermimpi sebegini anggaplah ia hanya mainan tidur sahaja..

      Ustaz pun tidak tahu anda ini wanita atau lelaki. Moga ia tidak mendatangkan mudarat buat anda.

      Delete
  18. Asslamualaikum ustad mohon dijawab saya 2 kali bermimpi bahawa salah seorang keluarga saya dirasuk kemudian saya cuba mengubatinya dgn ayat kursi tetapi tidak berkesan. Saya mngulangi ayat kursi tersbut namn tdak berkesan. Apakah mksudnya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu hanyalah mimpi sahaja. Ada mimpi kosong sahaja dan ada yang memberi petanda dan sebagainya. Jika hanya sekali bermimpi maka boleh abaikan. Tetapi jika selepas ini anda menjadi pandai berbat ..maka perlulah berjumpa mana-mana perawat Islam ye.

      Delete
  19. Assalamualaikum ustaz..saya sering terbangun jam 3 pg.sekiranya saya tidak bgn saya pasti akan bermimpi ngeri or mimpi kena rasuk..boleh ustaz tlg jelaskan.terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Bermacam kemungkinan untuk kita tafsirkan, berniat baiklah baha yg mengejutkan kita ialah Malaikat untuk kita mendapat peluang untuk mendirikan solat malam dengan amalan solat sunat tahajud dsb. Untuk pastikan ada unsr gangguan atau tidak silalah membuat rawatan dengan mana-mana peawat Islam ye.

      Delete
  20. salam Ustaz.. mengenai abg sy mempunyai masalah dengan isterinya sentiasa bergaduh n abg sy selalu menuduh isterinya curang dengan kawan baiknya n terbaru dengan jiran mereka pula.. beberapa kali buat rawatan n rata2 menyatakan ada orng cuba memporak perandakan perkahwinan abg saya dgn menggunakan cara halus..baru2 ni ada seseorng mengetuk ointu rumah mereka pada jam seawal 4am..terbaru ni ada juga cuba buat rawatan dengan seorang makcik ni buerubat secara islam.. dia menyatakan mmg ada yg mengetuk rumah merka pada waktu terebut tetabi bukan manusia..ada org menghantar makhluk tersebut utk mengetuk pintu rumah seperti org tersebut menginginkan rumah sewan abg saya.. bapa sy menasihatkan abg sy supaya pindah rumah tersebut.. mengenai hal mimpi pula berkaitan dgn hal abg sy.. bapa sy membuat solat tahjut mengenai masalah abg sy ni.pada malam yg sama selepas buat solat tahjut bapa sy mimpi ada sebuah kotak.. bapa sy membukanya dan terkejut ada seekor kambing hitam berjanggut panjang didalam kotak tersebut. kemudian bapa sy buat solat tahjut lg sekalimpada malam yg lain dan bermimpi perkara yg sama.. bapa saya menceritakan hal ini kepada kami 4 beradik (tak temasuk abg sy yg sakit ni) tentang mimpi tersebut. minta bantuan Ustaz jika dapat merungkai maksud mimpi ini membawa maksu kepada abg sy atau sekada mimpi..sebab mimpi ni terjadi selepas menunaikan solat tahjut - snf

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembetulan.. ayah sy buat solat istikharah n dalam mimpit ada sekuntum bunga ros atas kotak.. bila buka kotak tu ada kambing hitam berjanggut panjang.. - snf

      Delete
  21. salam ustaz, malam td saya bermimpi mendengar satu ceramah agama, kemudiannya saya dikejar oleh beberapa orang ustaz tersebut..tidak lama kemudian saya diculik oleh mereka ketika sedang tidur..lalu dibawa oleh mereka ke suatu tempat...di situ saya melihat satu persatu wajah para ustaz tersebut..dlm 4@5 org ustaz terkenal yang saya kenali...apakah tafsirnya..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ustaz kurang mahir mentafsirkan mimipi. Mimpi biasanya mainan tidur. Jika bermimpi sepertu yang dinyatakan iaitu bertemu dengan orang yang baik2, maka berharaplah mendapat petanda kebaikan.

      Delete
  22. Salam ustaz..saya penah bermimpi berlawan dengan hantu..Dan sambil berlawan saya membaca ayat suci mnghembus kepada hantu.hantu tu hilang.selepas itu datang seorang pak cik mengajar saya 3surah.1-al-fatihah 2-al-falaq 3-an-nas. Pak cik tu cakap saya kena baca dengan tenang dan fahami ayat itu.Kemudian saya melihat pak cik mengemgam garam terus baling ke bara api.kawan saya mengejutkan dari tidur.Dan kawan saya ceritakan mulut saya membaca dan menghembus ..3kali bermimpi..setiap mimpi berlawan dengan hantu mesti Ade seorang mengajar saya..Selepas kejadian Tue saya mimpi huruf Arab seperti suara perempuan menyebut "alif","way","ra"..mimpi lagi satu mimpi al-quran besar Cantik..Ade pemuda serban baju jubah putih Menerangkan tentang al-quran.banyak lagi saya mimpi baru2 ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menarik mimpi anda, adakah mimpi seperti itu berulang kali atau hanya sekali sahaja. Dalam mimpi kita tidak tahu siapakah yang dating dalammimpi itu, yang memberikan sesuatau atau mengajar sesuatu, sam ada jin saka, jin liar, jin yang dating daripada mana. Jika akhirnya, mimpi2 itu menganggu tidur anda dan kerap berlaku, maka pergilah merujuk mana2 perawat Islam yag terdekat untuk merawat diri anada dahulu.

      Delete
  23. salam, saya bermimpi bertemu dengan seorang yang alim dan wajahnya sampai sekarang saya tidak dapat lupakan kerana bersinar2 dan memberi salam kepada saya,mimpi kedua saya berjumpa dengan orang alim tersebut tapi kali ini dia bertiga dam membawa saya kesuatu tempat dan tempat itu sungguh cantik dan akhirnya saya tersadar.. apakah maksud mimpi itu ustz?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bermimpi orang yang alim, moga anda mendapat kebaikan sepertinya jua. Jika tidak sekalipun, berdoalah agar anda menjadi manusia yang beriman dan bertaqwa.

      Delete
  24. salam ustaz...sy selalu bermimpi jatuh dr tempat tinggi,ular dengan kanak2 kecil...adakah ini berkaitan dengan saka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu semua tanda adanya gangguan dalam diri anda sendiri. Untk kepastian, berikhtiarlah membuat rawatan Islam dengan perawat yang terdekat. Sama ada saka, sihir, santau dsb.nya...itu no. 2 yang penting anda bersegeralah berubat ye.

      Delete
  25. Assalamualaikum Ustaz, saya mimpi kekasih saya memuntah darah tidak henti. apa maknanya Ustaz?

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  27. Salam. Sy brmimpi mlihat rupa syaitan/jin yg amat hdoh.slps tu bnda tu merasuki bdn ibu sya. ttba sya sedar yg sya tgh mmpi dn pd saat tu hti sy mngatakan mmpi sbgini slalunya syaitan.Sy trus memeluk ibu sy dn mmbca ayat kursi dtepi tlinga dia. Kemudian reda sbntar. Sy ingin mmstikn pd wktu tu smada ibu sya msih dirasuk atau tidak, sy mminta dia mengucap dua klimah syahadat tp dia tidak mengucapnya dgn penuh lalu trus mengatakan bnda tu ad pd org lain, msa tu di hdpn mk sy ad org lain tp hti sy kuat mengatakan bnda tu msih dlm bdn ibu sy jd sya brulang kali memeluk smbil mmbca ayt kursi smpai sya terjaga dri tidur. Adakah mmpi ini gguan atau skdr mainan tidur? Krna sblum tidur sy slalu mlakukan amalan trtntu mcm brwuduk, zikir, bca ayat suci quran dan sbgainy llah sprti sunnah Rasulullah. Sya agk musykil disitu kerana brmmpi ini di bln puasa. Hrp dpt bri pnjelasan scpt mgkin. Tq

    ReplyDelete
  28. salam ustaz.. sy pernah 2 kali mimpi melahirkan bayi yg sgt comel.. bila bgun dri tdur rsa sgt gembira.. bayi tu cerdik & senyum kpd sy.. lama kemudian bru sy ingat n tya kpd ibu sy ckp mimpi tu petanda xbaik.. betul ke ustaz?
    sy juga selalu mimpi jatuh dri tmpt tggi, ular, n pandu kereta dgn laju... mohon ustaz beri pnjelasan.. terima kasih

    ReplyDelete
  29. Assalammualaikum ustaz...2 tahun yg lepas sy pernah mendapat gngguan yg teruk...dirasuk...mgkut kata org yg mengubati sy sy dirasuk oleh saka+buatan sihir...alhmdullillah kmudian sy beransur pulih..tpvsejak kbelakangan ni sy slalu bermimpi dirasuk...apekah mknanya ustaz...

    ReplyDelete
  30. Assalammualaikum ustaz, saya suda dua kali bermimpi mengubati org..dalam keluarga saya,arwah ayah saya dan abang saya bole mengubati orang kerasukan, adakah saya juga begitu bole mengubati org? mohon pencerahan dari ustaz

    ReplyDelete
  31. Assalammualaikum...ustaz maaf saya terlupa mmbagi salam ..harap ustaz bole mmberi tahu kpada sye

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum ustaz, saya nak tanya sbb xde entri lain yang boleh jawab persoalan saya ini. Malam tadi saya mimpi naik basikal dengan husband lepas tu rehat singgah di rumah kawan yang terletak di kawasan perkuburan, walaupun takut saya tunggu jugak di rumah tu & ternampak hantu.. Rupa2 nya hantu tersebut ialah saya, dan ada seorang pawang lelaki yang hendak menangkap saya dengan untuk mengubati saya, & berjaya separuh malangnya ilmu dia tak cukup kuat menyebabkan dia menjadi hantu jugak. Sepanjang mimpi tersebut, ianya berlaku di kawasan perkuburan sahaja.. Rasa sangat pelik, sebelum ini jugak saya pernah bermimpi makan daging harimau..

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum ustaz..sy kerap bermimpi prkara2 yg menakutkan @ hantu. Tiap kli mlm sblum tdo sy akn amalkn solat witir, bacaan surah al-mulk, surah 3 kul, qursi dn doa tdur. Tp ttp bmimpi yg plik2. Sy sedar mmpi ini brmula sjk sy mula amalkn bismillah 5 sma ada bcaan smsa sakit atau slps solat. Knp ye ustaz? Mohon pnerangn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam. Amalan anda dengan melakukan ibadah adalah perkara yang sangat baik. Ust nasihatkan cuba anda berjumpa perawat Islam untuk menyemak kembali amalan zikir dan doa anda,,,mungkin juga tersalah baca dan doanya atau lari maksudnya jika ada. Jika tiada sekalipun, cuba anda membuat rawatan utk mengetahui sama ada diri anda sudah ada tanda2 gangguan dll.

      Delete
  34. assalamualaikum ustaz..
    sy kerap bermimpi yg sy mengubati orang yang kena histeria ataupun dirasuk dengan hanya membaca ayat al quran dan zikir2 yang ringkas. mimpi ini berlaku sebelum waktu subuh. dan walaupun sy bermimpi tp sy dpat rasakan seperti sy membaca dengan lancar ayat2 al quran dan zikir. tambahan lg sy bukanlah penghafaz al quran. mohon pnjelasan ustaz adakah ini hanya sekadar mimpi ataupun mempunyai maksud yang tersirat. terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam. Secara ringkasnya mimpi anda ini jika ianya berulang2 atau berlaku beberapa kali, untuk jangka pendek pergilah berjumpa dgn perawat Islam berdekatan untuk mengesan sama ada sudah ada atu belum unsur gangguan ke dalam tubuh anda. Ingin menyatakan sebagai saka bomoh sudah datang adalah terlalu umum sebab ust pun tidak pernah merawat anda.
      Berdoalah agar anda hidup seperti biasa dengan lindungan Allah SWT

      Delete
  35. Assalamualaikum ustaz . Saya ingin bertanya beberpa soalan . Saya kerap bermimpi yang aneh aneh . Saya selalu bermimpi dipatuk ular . Dipatuk didada dikaki dan ditangan saya kerap bermimpi ular yang banyak . Membelit saya ditangan . Sakit nya hanya Allah yang tahu . Ada kalanya saya bermimpi ditembak dikepala lalu sy sempat mengucap . Ditempak di leher ngan dipinggang . Tapi saya tak sempat mengucap kerana nafas tercungap cungap . Malam tadi saya bermimpi saya terbang kerana saya hampir dihimpap pokok atas perbuatan seseorang . Saya berlari lalu terbang sambil mengucap dan melaungkan azan . MOhon penjelasan ustaz .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Mimpi adalah mainan tidur manusia. Hanya sebahagian mimpi yang boleh memberikan tanda2 jelas dalam kehidupan manusia. Mimpi anda termasuk dalam ciri2 adanya gangguan. Ustaz nasihat berjumpalah dengan mana2 perawat Islam untuk scan sama ada anda telah ada gangguan atau sebaliknya.

      Hanya Allah Maha Mengetahui

      Delete
  36. Assalamualaikum ustaz..
    Sy ada bermimpi sy menegur sekumpulan kanak² bermain di dalam masjid. Ketika sy ingin solat telah dipanggil untuk bertemu dengan ibu kanak² tersebut di dalam tandas masjid. tandas masjid itu agak bersih sekali, selepas dr itu sy dikelilingi sekumpulab kanak² yg sy tegur itu bersama sekumpulan ibu kanak² itu. Mereka seperti tidak berpuas hati dengan tindakan sy menegur sekumpulan kanak² tersebut. Bila sy terangkan pada mereka bahawa masjid adalah tempah ibadah, dan xblh bermain dan buat bising. Mereka kelihatan tersipu² mendengar penjelasan sy, dan mereka terus bersurai dan menghilangkan diri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Mimpi yang agak baik dalam tidur anda. Moga ianya memberikan kebaikan.

      Delete
  37. Assalam...ustaz..sy nak bertanya...bab lain dari mimpi..kawan saya ada masalah..kalau suami berkata kalau saya junjung al quran..kita dah tak de ape2 lagi..smpai sekarang suami dia takut untuk menjunjung alquran..andainya terjadi perbuatan tu..jatuh talak tak ustaz..terima kasih..

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. Assalamualaiukum ustaz , apa maksud mimpi orang bagi salam kat kita . Malam jumaat ustaz.. berulang2 orang bagi salam.. saya tak boleh nak bangun, orang tu tetap.bagi salam.. bila saya sedar takde ape pon yng berlaku.. tade orang pon kat luar rumah..

    ReplyDelete
  40. Assalamualaikum ustaz apakah maksud mimpi sya dipatuk ular di sebelah tgn kanan

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum ustaz apakah maksud mimpi sya dipatuk ular di sebelah tgn kanan

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum ustaz apakah maksud mimpi sya dipatuk ular di sebelah tgn kanan

    ReplyDelete
  43. Saya bermimpi mata merah mengintai2 dari tingkap bilik tidur... mata saja tiada bahagian muka yg lain..

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikum ustaz,semalam saya bermimpi kena rasuk..terasa sangat benda tu bila masuk dan sakit,saya pun berselawat ke atas nabi tetapi agak tersekat2 kerana benda tu seakan mengalahkan bacaan saya sendiri,bila benda tu masuk saya perangai saya berubah dan tak macam diri saya sendiri,saya juga selalu bermimpi datang sekolah dan berkumpul bersama kawan2 lama, ada dua bulan sudah saya mengalami mimpi bertemu dengan kawan saya yang lamaa.. dan dalam mimpi tu salah seorang nya adalah seorang yang pernah sukakan saya dulu,setiap saya tidur mesti dia akan menjelma dalam mimpi saya. mohon penjelasannya ya ustaz

    ReplyDelete
  45. Salam ustaz nk tnya klau brmimpi kena tembak di belakang tp x mati.. apa maksud nye ye ustaz bleh jelas kn x??

    ReplyDelete
  46. Assalam. Mimpi memakai baju zirah perak bersama sekumpulan pasukan berdepan dengan iblis.

    ReplyDelete
  47. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  48. As salam Ustaz....saya bermimpi 2 org berjubah putih dtg tolong saya dan selamatkan saya dari benda jahat...2 kali saya bermimpi begitu...saya juga kerap mimpi berada dlm tandas...berada di tempat tinggi...lihat mayat di dlm sungai..lihat acara pengebumian...apakah tafsir mimpi2 tersebut...

    ReplyDelete
  49. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  50. Assalammualaikum Ustaz... Saya dah 2 Kali mimpi saya berlawan dengan syaitan yang menyerupai makhluk seperti manusia dan macam2..

    ReplyDelete
  51. Salam. Sy ingin bertny ustaz, jika sy selalu mimpi mengubati org yg d rasuk dgn hny membaca al-fatihah dan 3Qul dan hny menyebut Allahuakbar, dan org yg d rasuk itu sembuh. Apakah maksud mimpi sy? Sy kerap bermimpi mengubati org yg d rasuk. Sy bkn lah seorg yg pandai dlm agama. Dan sy bkn seorg yg pandai membaca al-Quran.. mimpi sy ni kerap berlaku dan di dlm mimpi tu sy bertarung seolah2 betul dan jika sy trjaga sy rasa penat batin. Apakah maksudnya ustaz??

    ReplyDelete
  52. Salam ustaz...sy pernah bermimpi mendengar bunyi tiupan sangkakala kedua...apa maksudnya ustaz?kemudian sy pernah bermimpi didatangi seorang perempuan berbaju pengantin hijau bersanggul...dalam mimpi itu sy memakai jubah putih dlm keadaan bersila dan terapung...lepastu terus tersedar...

    ReplyDelete
  53. Salam ustaz,Saya Nak Tanya. Saya termimpi yang Saya bawa kereta tapi dalam keadaan demam panas.. Kemudian Saya hilang kawalan kereta.. Pastu tersadar di tepi jalan.. Ada seorang yang membantu, kemudian malam yang Sama Saya mimpi kene rasuk.. Minta bantuan adakah mimpi ini bermaksud apa apa.. Terima kasih.. Minta maaf

    ReplyDelete
  54. Salam ustaz,Saya Nak Tanya. Saya termimpi yang Saya bawa kereta tapi dalam keadaan demam panas.. Kemudian Saya hilang kawalan kereta.. Pastu tersadar di tepi jalan.. Ada seorang yang membantu, kemudian malam yang Sama Saya mimpi kene rasuk.. Minta bantuan adakah mimpi ini bermaksud apa apa.. Terima kasih.. Minta maaf

    ReplyDelete
  55. salam...ustd sy mmpi toyol ketika sy mengandung 8minggu..mcm mne ye mksd mmpi

    ReplyDelete
  56. Assalamualaikum . Ustaz, sya mmpi yg sya bru je hbis exam . Ckgu pnggil sya kt blik gru. Lpas tuu dia ajar sya macam mna nk kira markah . Apa mksud dia ye?

    ReplyDelete
  57. assalamualaikum ustaz..semasa menulis ni sya masih demam.. semasa demam dan selsema kemuncak selepas makan ubat sya bermimpi dan merasakan seolah olah benar.. muncul seorang lelaki yg berumur pertengahan 40an berpakaian silat warna hitam datang mencabar sya dengan tangannya memegang senjata.. katanya nak masuk ke xnak.. sya dpt melihat mukanya dengan jelas.. kemudian sya terus terjaga dari tidur. minta penceharan uztaz terima kasih.

    ReplyDelete
  58. Assalamualaikum tuan..baru2 ini sy bermimpi ada seekor harimau belang yg berada dihalaman rumah sy.harimau tersebut berdiri melihat sy dan mengejar sy..sy berlari bersungguh2 utk melepaskan diri.akhirnya sy sampai disatu jalan mati..sy berpaling mngadap harimau tersebut'sambil sy ber takbir.harimau tersebut tiba2 bertukar menjadi seekor ular yg berbadan hijau berkepala kuning'dan ular itu cuba utk menyerang/mematuk sy..tanpa diduga muncul seorang gadis yg tdak sy kenali'berwajah cantik membantu sy dgn cara menangkap ular tersebut dan yg membuat sy terkejut adalah gadis tersebut membunuh ular tersebut dgn cara menggigit kepala ular tersebut dan mematahkan rahang haiwan tersebut.setelah itu gadis tersebut berdiri dsebelah sy.-sy tersedar dr tidur didlm keadaan yg berpeluh dan kepenatan..mimpi tersebut seakan benar2 kerana kawasan'lokasi dkejar harimau'dan sgala yg sy mimpi benar2 ada didunia nyata..sy yakin tiada apa yg dilangit atau dibumi yg mampu memudaratkan selain dr kehendak allah..cuma'mimpi tersebut membuat sy sering berpikir2..minta pandangan tuan ustaz mengenai mimpi sy ini.terima kasih.assalamualaikum.

    ReplyDelete
  59. Nama saya Lena, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada doktor yang hebat saya yang benar-benar membuat hidup saya yang menyeronokkan satu hari ini. Ini lelaki yang hebat DR IREDIA membawa suami saya kembali kepada saya, saya mempunyai tiga kanak-kanak yang indah untuk suami saya. Kira-kira empat tahun yang lalu, saya dan suami saya telah menjadi satu pergaduhan yang lain sehingga dia akhirnya meninggalkan saya untuk seorang wanita. Saya rasa hidup saya telah tamat dan anak-anak saya fikir mereka tidak akan melihat bapa mereka lagi. saya cuba untuk menjadi kuat hanya untuk anak-anak tetapi saya tidak boleh mengawal rasa sakit yang menyeksa hati saya, hati saya dipenuhi dengan kesedihan dan kesakitan kerana saya benar-benar cinta dengan suami saya. Setiap hari dan malam i menganggap beliau dan sentiasa ingin dia akan datang kembali kepada saya, sehingga satu hari i bertemu rakan baik saya yang juga dalam keadaan seperti saya tetapi masalah beliau adalah bekas teman lelaki yang dia mempunyai kehamilan yang tidak diingini untuk dan teman lelakinya enggan bertanggungjawab dan dibuang itu. dia memberitahu saya bahawa saya adalah kes kecil dan bahawa saya tidak perlu bimbang tentang hal itu sama sekali, jadi saya bertanya apa penyelesaian kepada masalah saya dan dia memberikan saya alamat e-mel orang yang hebat ini. i telah meragui jika orang ini adalah penyelesaian, jadi saya dihubungi lelaki yang hebat ini dan dia memberitahu saya apa yang perlu dilakukan dan i perbuatan mereka semua, beliau memberitahu saya menunggu selama dua hari dan bahawa suami saya akan datang merangkak di kneels untuk mohon ampun saya jadi saya dengan setia itu apa yang manusia besar ini meminta saya untuk melakukan dan yang pasti selepas dua hari saya mendengar ketukan di pintu, dalam terkejut besar saya i nampak dia di kneels dan i terkedu, apabila dia melihat saya, semua dia menangis dan meminta saya untuk pengampunan, dari hari itu, semua kesakitan dan kesedihan di dalam hati saya terbang, sejak itu saya dan suami saya dan anak-anak yang indah kami gembira dan kita hidup sebagai satu keluarga. Sebab itu, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada DR IREDIA pertolongannya. Ini lelaki besar yang dibuat saya untuk memahami bahawa tidak ada masalah di bumi yang tidak mempunyai penyelesaian jadi jika anda tahu bahawa anda mempunyai masalah yang sama atau mana-mana masalah yang sama, saya akan menasihati anda untuk datang terus ke lelaki yang hebat ini. Hubungi dia dengan e-mel ini (drirediaherbalhome@gmail.com) dia ada untuk membantu anda.

    ReplyDelete
  60. Assalammulaikum ustaz..baru2 ini sy temimpi melihat seolah olah bumi hancur,gunung berapi meletup,banjir besar melanda,tiupan angin puting beliung,orang lari betempiaran menyelamatkan diri dan pada masa yg sama sy hanya dpt bediri di satu tempat dengan membaca surah al fatihah dengan menyaksikan kehancuran bumi...

    ReplyDelete
  61. Salam. Apa tanda ye saya mimpi saya buang jin dari badan akak saya. Thanks in advance.

    ReplyDelete
  62. Assalamualaikum..kawan saya bermimpi sakit hendak bersalin dan dimasukkan ke wad bersalin bersama suami. beliau telah bersalin secara normal dan mendapat anak lelaki, namun kemudian dimaklumkan bayi tersebut meninggal. apakah maksud mimpi tersebut.

    ReplyDelete
  63. Salam ustaz, harini saya dan suami bermimpi curang, pada permulaan mimpi saya,sebelum saya curang saya nampak bangunan terbakar,kemudian selepas bebrapa ketika semasa saya dengan lelaki itu di rumah saya,saya ternampak gambar saya dan suami terus saya minta putus dengan lelaki yang saya curang tu tapi dia jadi marah,masa tu saya nmpak lagi sekali kebakaran kat depan rumah saya. Kebakaran tu hampir memutuskan tali letrik. Saya call suami saya dalam mimpi tu. Lepas tu saya terus terbangun, sama jugak dengan suami. Dia cakap dia mimpi sama macam saya. Mohon ustaz terangkan

    ReplyDelete
  64. salam,
    apa kah maksud mimpi sy masuk ke dalam bilik yang mempunyai banyak tandas tetapi semua tandas-tandas tersebut kotor penuh najis dan tak boleh digunakan. saya kerap mendapat mimpi yang sama berulang-ulang.

    ReplyDelete
  65. Assalamualaikum
    Ustaz yang dihormati
    Sy pernah bermimpi beberp mimpi yg agk menyentuh ingatan sy
    Sy bermimpi dipatuk ular hitam
    Sy bermimpi hampir dilanggar kenderaan besar
    Sy bermimpi kanak2 kecik hodoh cacat mengekori sy dan mengaku sy ibunya meskipun sy halau dan tidak mengaku
    Sy bermimpi berlawan dgn gangguan iblis dlm bentuk kucing hitam, burung hantu d an makhluk
    Mimpi2 ini ada yg berulang
    Ada yg sy terjaga kemudian bersabubg semula sehingga waktu subuh
    Sy tidak suka berfikiran negatif apabila kwn2 menasihati sy berjumpa ustaz2
    Sy masih dlm usaha utk mendapatkan penjelasan
    Tolong bantu sy ustaz
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  66. Assalamualaikum ustaz, saya ingin bertanya. Apakah maksud yang tersirat di sebalik mimpi saya. Saya tidur lewat pada suatu malam tersebut. dan saya tidur pada pukul lebih kurang 12.30 malam. saya bermimpi saya menghalau jin dan syaitan. saya melaungkan azan, saya membaca surah al-fatihah banyak kali. suasana gelap, saya menghadapi kesulitan dalam ketika itu. selepas saya bangun, saya rasa badan saya amat letih. saya tak pernah pun mengalami keadaan seperti ini sebelumnya. jadi, boleh ustaz terangkan ?

    ReplyDelete
  67. assalamualaikum ustaz , saya pernah bermimpi mengubati saudara saya daripada kena rasuk dan bermimpi menolong orang kena rasuk yang saya tak kenali , saya membaca ayat qursi dan 3 qul sahaja , saya pelik saya tak pernah belajar pown ilmu mengubati org , apakah tanda mimpi saya itu . gangguan drpd mkluk halus ke ? dan sekarang saya jadi takod nak tengok cerita-2 seram , dulu horror movie lah favourite saya , sampai saya berani tgok cerita tuh sorang-2 waktu malam . kali ni dah dua kali sy mimpi ubatkan orang . harap ustaz sudi membalas pertanyaan saya di whatsaapp:0135949311 / email : faimarsweet57@gmail.com

    ReplyDelete
  68. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  69. Assalamualaikum ustaz....saya pernah bermimpi sy berada atas angkasa ....dn terdengar suara tasbih subahanallah wabihamdihi subahanallahilzahim ....suara tu bergema di angkasa berulang2 kali dn kuat bunyinya ....sy mendongak di atas, sy tak nampak wajah makhluk yg menyebutnya.........Lepas tu selang 3 hari , sy mimpi lg sekali sy berada di angkasa tp sy terdengar suara sy berdoa dlm hati bergema di angkasa......mcm ad rakaman......adakah mimpi saya diganggu jin ustaz ??? harap ustaz sudi membalas pertanyaan saya di wassap 0173898654 dn email: aizatm500@gmail.com

    ReplyDelete
  70. Mimpi ada orang pkai jubah putih bagi ayat untuk halau hantu,dalam mimpi baca ja ayat tu berhasil kluarkan jin dri badan manusia,dalam mimpi dia suruh amal ayat tu,ayat tu pn masih ingat,sebab dalam mimpi dia bagi ayat tu berulang ulang,sampai terjaga masih ingat ayat tu,dasyat..gayat pn ada

    ReplyDelete
  71. Saya mimpi saya melihat iblis .lepastu berlawan dgn iblis hingga sakit badan2 saya sb berlawan dgn iblis. Seram sangat muka iblis . Apakah satu tanda yg buruk ?

    ReplyDelete
  72. assalammualaikum ustaz,
    saya nurul. sy nak bertanya jika saya bermimpi ada orang berjubah putih lelaki mengubat saya dalam tidur, apa tandanya ye? dalam dia berubat dia membaca ayat2 Al-Quran. sebelum saya mimpi, dalam masa seminggu tersebut saya mengalami sakit dibahagian ari-ari dan belakang badan belah kiri. dalam masa itu baru saya bermimpi ada lelaki berjubah putih mengubat saya dengan ayat-ayat Al-Quran. bangun daripada tidur pada pukul 4 lebih (pagi) saya terjaga dan merasa kesakitan saya yang selama seminggu tersebut telah baik. siapa lelaki tersebut? adakah jin atau malaikat ?

    ReplyDelete
  73. Assalammualaikum ustaz
    Mohin pencerahan...saya mengobati org yang kerasukan dengan membaca ayat 3qul Dan ayat kursi..APA mksudnya yaa?
    Kadang2 termmpi y sama.

    ReplyDelete
  74. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  75. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  76. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  77. salam ustaz...saya ingin bertanya..saya pernah bermimpi kakak saya dirasuk..dalam situasi tu dia sangat marah dan mencekik saya...saya bergelut dengannya sambil mengucap dan laung Allahuakbar...tapi keadaannya tidak berubah..malah bergelut lebih kuat dengan kuat...dalam pergelutan itu kakak saya yang seorang lagi hanya mampu melihat dan tidak dapat membantu...dan selepas itu kelihatan seorang kanak - kanak yg jugak seperti dirasuk muncul...dia datang kepada saya dia senyum dengan renungan tajam...setiap kali sy cuba lari daripada dia, dia akan ikut sy ke mana saja...seolah-olah dia tak mahu melepaskan saya...apakah maksud mimipi seperti ini ustaz?

    sekian soalan..

    ReplyDelete
  78. assalammualaikum ustaz , sejak akhir2 ni sya sering mmpi berkaitan orang d rasuk , mlm prtma sya mmpi budak2 dirasuk, situasi sya msa tu mmg sma mcm realiti sblm sya tdur dan sprti masuk ke dalam mmpi, msa dlm mmpi tu , sya je yg dtg kt budak tu, msa tu sya hnya mmpu laungkan Allahuakbar dan bca alfatihah. lpstu sya trjga dri mmpi, situasi sya msa tu mmg sprti dlm mmpi, sya trus tnya kwn sya ap yg jdi tdi . dia jwb xde ap2 yg jdi . sya cma tdr je tdi. semalam sya mmpi lgi org d rasuk, ttpi org dewsa , dan sya jgak yg dtg kt org tu dn try utk mngubati dia . tpi dlm msa yg sma sya ketakutan . apkh mksd mmpi sprti ini ustaz ???

    ReplyDelete
  79. Assalammualaikum ustaz sy bermimpi sy dan suami disebuah rumah papan 2tgkt. Sy nk naik tgkt 2, suami sy lepas naik,bila sy cuba naik, sy dipatuk ular hitm, tp sy sempar baca lailahailaallah, dan ayt kursi,ular htm itu lpskn sy n, sy terjaga dr mimpi...apa mksud dgn mimpi itu...??

    ReplyDelete
  80. Salam Ustaz.

    Kakak saya bermimpi melihat saya dirasuk dan merasa sangat risau akan mimpi tersebut. Apa pandangan ustaz?

    ReplyDelete
  81. Assalamualaikum
    Mohon pencerahan..sy ada bermimpi ada seorang y sy tidak kenali telah meminta sy untuk membuang sesuatu dlm badan sy..sebelum itu org y tidak dikenali itu telah membuang sebahagian sahaja dan berkata setakat ini shj y dia mampu lakukan utk mengeluarkan benda itu..Dia sendiri telah menunjukan benda y masih t,tinggal dlm perut..apa pandangan ustaz adakah ini mimpi biasa atau tidak.

    ReplyDelete
  82. assalamualaikum.

    Ustaz mohon pencerahan,maaf mengganggu,

    apakah yang dimaksudkan mimpi didatangi jin hitam yang berselubung?

    ReplyDelete
  83. Assalamualaikum ustaz .

    Maaf sye nk tanye tentang mksud mimpi sye .

    Sye bermimpi nampak toyol and sye terbangun bila toyol tu menampakkan mata dn telinga nya . Kebetulan pulak pada hari yang sama , ayah sye pulak mimpi keris .

    Mohon pencerahan dari ustaz . Terima kasih .

    ReplyDelete
  84. Assalam,ustaz...sy selalu mimpi something weird...mimpi tu...ada sesuatu nak rasuk sy...then, sy cakap tidak kira apa pun yg berlaku sy pilih Allah...then, sy baca ayat kursi...dlm mimpi sy...ada 3 tahap...tahap pertama sy tlepas...tapi sebutan sy baca ayat kursi x jelas...sy hampir dkuasai...tahap kedua, sy tlepas dgn bacaan yg jelas, tahap ketiga...sy hampir dirasuk tetapi sy memilih Allah...sudah byk kali mimpi yg sama...dlm gambaran sy seolah2 ada 2 org kena rasuk...suasana rumah lama...gelap. Yg paling pelik dlm mimpi sy...benda tu cakap dah lama dia perhatikan sy...semua gerak geri sy...dlm gelap...sy pernah nampak 2 biji mata merah memerhatikan sy dlm gelap...sy x faham...sy jenis yg sukar utk percaya benda2 macam ni...then, sometime, sy bleh tahu sesuatu yg berlaku...before sy alami kejadian tsebut...sy betul2 x faham...selalu sy dengar org memanggil nama sy...sy check x de...kalau sy fikir sesuatu...perkara tu akan berlaku...sy x faham...byk sudah perkara pelik2 blaku...sy minta jasa baik ustaz jelaskan...tq so much.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ustaz...tlong jelaskan...sy tidak mahu atau tfikir pun mgenai pemilihan...mimpi sy menyuruh sy memilih...sy x faham...sy hanya percaya pd Allah sahaja...sy betul2 yakin pd Allah.

      Delete
  85. Assalammualaikum. saya nak tanya apa maksud kalau jumpa bunian? saya mimpi saya berhenti dekat tepi highway tepi highway kan biasanya hutan kan. lepastu saya mimpi saya nampak ramai sangat org dekat sana dgn berbaju putih. terlalu ramai sampai takterkira. saya nampak semua menangis sambil menangis dorang jalan menuju ke hujung pokok. ada satu pokok terakhir sampai je pokok tu dorang terus naik ke atas langit. tapi lepas tu je saya takdpt tahu. sbb saya terbangun. then ptg tu saya nak balik kerja saya lalu tepi highway yg saya selalu lalu. saya perasan tmpt dlm mimpi tu sama dgn tepi highway yg saya lalu tu. pokok terakhir tu pun ada. apa maksud eh? saya dah mimpi dua hari berturut turut.

    ReplyDelete
  86. Salam saya nk bertanya...saya sering bermimpi badan saya kejang dan ia mcm benar2 berlaku..mimpi ni berlaku btul2 di tempat saya tidur..saya tidak bole bergerak..saya xtau la saya kene rasuk ke apa..tapi saya rasa mcm kene rasuk sbb masa saya nk baca ayat2 pelindung x bole dan amat sakit sekali..saya rasa saya dlm separuh sedar tapi bdn saya sgt kejang dan x bole bergerak..mimpi ini akan berhenti apabila org datang dan saya pun trus bgn mcm biasa seperti tiada apa2 berlaku padahal dlm mimpi itu saya amat takut dan sakit....saya harap ustaz jwb soalan saya ini kerana saya tidak tahu nk buat apa dan mimpi ini sering berlaku mcm nk bgtau saya sesuatu...

    ReplyDelete
  87. Assalammualaikum ustaz.. Saya ingin bertanya.. Saya kerap bermimpi tunang saya.. Selalu bawa perempuan lain.. Melayan perempuan lain.. Tunang saya abaikan saya dan saya pernah bermimpi.. Tasbih putih besar dan panjang.. Tersangkut pada tiang.. Akhirnya tasbih putih tu putus.. Apakah tanda mimpi saya tu ustaz?

    ReplyDelete
  88. Mimpi melihat seorang wanita yg rela d sembelih ibu saya setelah mningal roh nya pingin hidup lahi

    ReplyDelete
  89. Assalamualaikum ustaz..
    Saya bermimpi dukung seorang kanak2 berpenyakit kulit.
    Tetapi tiba2 sahaja dia menendang perut sy. Bila sy sedar dari tidur,sy rasa sakit mcm btul2 seperti ditendang.

    ReplyDelete
  90. Assalamualaikum ustaz. Saya ana. Maaf, Saya guna fb suami saya. Kelmarin dlm pukul 1 tghhari, saya bermimpi sebiji Batu Kristal (berbentuk kubik) bercahaya berwarna warni di setiap sisi dan sudut. Ada merah, hijau, biru, kuning, ungu. Didalam Batu itu Ada kalimah ALLAH. Kalimah itu bercahaya dan berapi (seperti bunga api). Subhanallah cantiknya tak terungkap! Batu itu turun dari langit perlahan-lahan. Saya cuba mencapainya, tiba2 hilang. Rasa amat kecewa. Tiba2, sekali lagi Kristal itu wujud semula. Kali ini Saya menahan sabar. Saya tadahkan tapak tangan saya. Dgn harapan agar Kristal itu jatuh di atas tapak tangan saya. Tetapi, Kristal itu hilang lagi 1 sentimeter di atas tapak tangan saya. Apa maksudnya ustaz?

    ReplyDelete
  91. Assalamualaikum Ustaz. apakah maksud jika kita selalu mimpi berlawan dengan hantu/jembalang? kerap kali saya mimpi membunuh hantu dan bercakap dengan mereka. walhal sebelom tidur saya tidak menonton atau membaca cerita seram. terima kasih

    ReplyDelete
  92. Assalamualaikum ustaz,sy kerap bermimpi berlawan dgn jin,syaitan dan hantu. Dalam mimpi itu, sy menggunakkan dgn ayat Al-fatihah untuk berlawan dgn mereka. Apa ertinya ustaz?

    ReplyDelete
  93. Aslmkum.. maaf saya nak tanya..

    Saya sering bermimpi benda sama.. Tak la kerap sangat. Tapi ia akan berulang selang seminggu atau beberapa minggu dengan mimpi yang lebih kurang sama.

    1. Saya mimpi saya kena rasuk tapi kejap ja kena lepas tu rasukan tu pindah kat org lain. Lepas tu saya yg kena tlg org tu.

    2. Saya mimpi saya berubat org tapi tak habis. Sebab saya tak kuat.

    3. Saya mimpi rumah lama dan ada benda kat situ. Ada penghuninya.

    4. Mimpi arwah nenek nak tidur sebelah atau masuk bilik nak panggil saya bangun. Atau dia cuma beleter.. bila saya sedar ni hanya mimpi, saya nak bangun tapi tak boleh,kena tindih. Saya azan dalam hati sbb mulut tak dapat buka. Baru berjaya..

    5. Mimpi ular banyak. Ada beberapa kali. Tapi jarang dah mimpi ular ni. Tapi saya tak kena patuk.. ular tu cuma melingkar kat lantai,dinding,syiling.. mcm tidur.

    6. Mimpi kulit kepala tercabut.

    Smua mimpi ni akan berulang. Kadang jaraknya jauh. Kadang dalam seminggu tu tiga kali mimpi sama..

    ReplyDelete
  94. Assalamualaikum saya nak tanya kalau saya mimpi tasbih putus tu apa maksudnya???

    ReplyDelete
  95. assalamualaikum ust, saya selalu dapat mimpi jumpa guru dan dalam mimpi kami x bercakap dgn suara atau mulut tp dgn hati ke hati...saya pernah dua kali tgk guru duduk di tempat tinggi dah berwajah berseri2 serta bercahaya. dan pernah guru dtg bantu saya masa tu ada anak dia kata buya baik sat saja sat dia balik sana plk.. ank dia waktu dlm mimpi tu saya tgk umor dia 20 lebih dan saya hanya tgk dia masa kecik saja, bila saya p beraya rumah almarhum guru saya tgk wajah ank guru x ada beza masa dlm mimpi sdgkan saya dah lama sgt x tgk ank guru.

    di lain waktu mimpi saya byk jadi nyata
    apa pun moga2 kita dilindungi Allah

    ReplyDelete
  96. Assalamualaikum ustaz. Saya selalu mimpi kawan baik saya kena rasuk dan mimpi itu selalu berulang. Ada satu ketika saya mimpi saya sndiri kena rasuk, dan ada satu kumpulan yg memaki jubah putih dan berserban datang kepada saya. Dia memegang jari saya dan baca surah(tapi saya dah tak ingat surah apa yg dibaca) dan ada something yg keluar dari mulut saya.saya tersentak dan terus terjaga dan juga rasa berdebat-debar. Saya juga ada mimpi yg saya jijak muka adik saya sbb saya ingat kan itu bukan adik saya (adik saya dirasuk), tapi apabilah adik saya dah mati rupanya yg saya jijak itu betul betul adik saya. Seolah olah saya sedang dipermainkan. Dan baru baru ini saya mimpi mak saudara saya yg baru sahaja meninggal tapi hidup semula dlam keadaan kena rasuk. Apakah saya terkena gangguan jin@syaitan dan apakah yg perlu saya lakukan.

    ReplyDelete
  97. Assalamualaikum ustaz...saya nak tanya nie..saya ada bermimpi subuh hari ketika saya dalam tidur...saya rasa diri saya macam terangkat dan ketika itu saya baca ayatul kursi saya kembali tegak.. sebelum abis saya baca ayatul kursi gham-gham sebut kursi saya berdiri ada orang memberi salam...dan ketika itu saya terbangun tiba-tiba..

    ReplyDelete
  98. Assalamualaikum wbt ustad.. maaf sy nak tanye.lately 2@3x sy mimpi mngubat org tp mimpi yg terakhir tu ramai yg sy ubat..lbh dr 10 owg.. wlhal dlm mimpi tu sy mmg pnakut..sy ingt tekan nadi kat tgn pastu baca ayat qursi dgn yakin sbb tlalu ramai yg kne rasuk n ade salah satunye xtao la klo sy x silap llki tu guna amalan minyak dagu. Muka2 owg yg krasukan most of it mmg seram sgt... Rambut pnjg tutup muke especially yg pki minyak dagu .. maybe sy sempat ubatkn owg yg ke 15 kot... Sy xtao ape maksud mimpi sy.. tp sy rs mcm ade ssuatu msg yg nak d smpikn.. waulahualam .buley ustad perjelaskn

    ReplyDelete
  99. Saya kerap sangat bermimpi rumah dimasuki pencuri.

    ReplyDelete
  100. Assalammualaikum ustaz. Baru ni sy bermimpi didatangi lelaki berpakaian putih bercahaya putih datang mengurut Tanya saya.dia ckp tangan saya sakit terseliuh.memang btul, sebelah tangan saya tak bole angkat berat macam terkilias sakit. Dah lama jadi saya biar ja.baru ni mimpi..Lepas Tu trus hilang Hari yg Sama wktu petang baru saya teringat yg data mimpi Tu. N sakit Tu dah kurang...xde pulak Seram @takut cuma apa maksudnya..

    ReplyDelete

Man Ana ???

My photo
Melaka, Malaysia
Pengembaraan Insan Tiada Noktah Tanpa Syarat Meniti Kebahagiaan. Email : iq_insan@yahoo.com

Popular Posts