FOLLOWERS

Monday, May 10, 2010

PETUA ORANG TUA : KONSEP PASANGAN DALAM PERUBATAN (...siri 3)

AS-SYIFA' MELAKA : 013 - 200 6363


13. Sakit kaki

Setengah sakit yang terasa di bahagian kaki seperti lenguh lutut, sakit tumit, lenguh-lenguh kaki sebelah sama ada bahagian kanan atau kiri atau sebagainya lagi, ubatnya ialah dengan membiasakan berjalan kaki di atas rumput yang dipenuhi embun waktu pagi. Mungkin ada orang bertanya mengapa sakit demikin dipetuakan ubatnya begitu? Jawabnya kerana tapak kaki dan bumi yang dipijak oleh tapak kaki itu adalah dua kembar. Dalam erti kata lain, pasangan tapak kai secara semulajadinya adalah bumi.

Kebenaran adalah penawar manakala kesesatan merupakan penyakit. Manusia yang mencari petunjuk adalah manusia yang mencari penawar dalam hidupnya manakala manusia yang menuruti kesesatan adalah mereka yang meracunkan diri mereka sendiri supaya musnah dan binasa.

14. Kanak-kanak yang degil dan sawan.

Bagi kanak-kanak yang degil dan sawan, satu petua yang seringkali kita dapati amat mustajab ialah memandikan anak tersebut dengan air wudhuk atau mandian ibubapanya. Bagi anak lelaki, hendaklah ibunya memandikan dia bersamanya.

Ia bermaksud air mandiannya jatuh terkena badan anaknya ketika mereka mandi bersama-sama. Demikianlah sebaliknya, jika anak itu perempuan, hendaklah bapanya memandikannya dengan air mandianya bersama-sama. Asasnya teori ini menghuraikan bahawa sesetengah penyakit anak, ubatnya boleh didapati pada ibu bapanya.

15. Gout.

Kepada mereka yang menghadapi sakit jenis ini, disarankan kepada keluarganya agar mendemahkannya dengan garam kasar. Garam ini hendaklah digoreng terlebih dahulu di dalam kuali tanpa minyak sehingga panas. Setelah panas, ia hendaklah dibalut dengan kain dan didemah ke tempat yang sakit tersebut. Ini kerana dipercayai bahawa penyebab penyakit tersebut adalah berpunca dari makanan laut seperti udang, sotong dan sebagainya lagi.

Maka garam yang asalnya juga datang dari laut didapati boleh mengurangkan dan meredakan sakit tersebut. Sebab itulah disarankan kepada penderita penyakit ini supaya mendemahkan badan mereka dengan garam kasar yang digoreng tanpa minyak. Kesimpulannya, penyakit ini datang dari laut, maka penawarnya juga mestilah datang dari laut juga.

16. Kanser payudara


Kanser payudara berpunca dari lebihan susu yang tidak dikeluarkan. Sisa-sia susu yang berlebihan ini menutupi perjalanan darah dan angina lender dalam badan. Bilamana perjalanan di highway tersebut telah disekat, sisa-sisa tadi mengepung darah lendir yang melalui kawasan tersebut. Maka sel-sel sel-sel tersebut akan mati dalam keadaan yang tidak sempurna.

Maka berlakulah satu pertarungan dalam badan yang dinamakan kanser. Satu kaedah yang diakui mustajab oleh beberapa pesakit yang telah menjalani kaedah ini secara tekun ialah dengan cara menyapukan susu ke tempat sakit tersebut. Susu tersebut hendaklah dilumurkan ke seluruh tempat sakit tersebut. Disamping itu penderita hendaklah selalu mengamalkan meminum susu kambing atau lembu secara berterusan.

…Siri 3 : Sedutan buku : Hadist-Hadist Perubatan : Pengantar Kepada Petua Tradisional


oleh sahabat baikku Ust.Syeikh Hanafi Rahman El-Fesfanji

No comments:

Post a Comment

Man Ana ???

My photo
Melaka, Malaysia
Pengembaraan Insan Tiada Noktah Tanpa Syarat Meniti Kebahagiaan. Email : iq_insan@yahoo.com

Popular Posts

CAPAIAN BLOG