FOLLOWERS

Monday, May 24, 2010

TAZKIRAH 6 : JANGAN MARAH (As-Syifa' Melaka : 013-2006363)

Firman Allah SWT di dalam surah Al-A’raf,ayat 200 :

“Dan jika kamu ditimpa suatu godaan syaitan, maka berlindunglah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui”.
Rasulullah S.A.W. mewasiatkan kepada salah seorang sahabatnya dengan mengatakan : “Jangan marah, jangan marah, jangan marah.”Suatu hari terdapat seorang lelaki yang sedang marah di hadapan Rasulullah S.A.W., lalu Rasulullah menyuruhnya mengucapkan isti’azah.

“Dan aku berlindung (pula) kepada Engkau ya Tuhan-ku, dari kedatangan mereka kepadaku”. (Al-Mu’minun:98)“Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, apabila mereka ditimpa was-was dari syaitan, mereka ingat kepada (seksa) Allah, maka ketika itu juga mereka melihat (kebenaran, lalu menghentikan kesalahan-kesalahannya). (Al-A’raf:201)
Sesungguhnya orang-orang yang kesusahan, kesedihan, emosi, dan amarah di dalam hatinya, baginya ada penawar yang telah diberikan oleh Nabi S.A.W.
Diantara penawar tersebut adalah :

1. Berusaha menghilangkan perasaan marah.

…dan orang-orang yang menahan amarahnya… (Ali Imran:134)

…dan apabila mereka marah, mereka memberi ampun. (Asy-Syura:37)

Sesudah amarah Musa menjadi reda, lain diambilnya (kembali) lauh-lauh (Taurat) itu…
(Al-A’raf:154)
2. Berwudhu’. Marah adalah bara api., dan api hanya boleh dipadamkan dengan air. Rasulullah S.A.W. bersabda : “Bersuci adalah sebahagian daripada iman”. Juga sabdanya: “Wudhu’ itu adalah senjata orang mu’min”.

3. Jika seseorang itu marah dalam keadaan berdiri, maka hendaklah dia duduk, dan jika dalam keadaan duduk, maka hendaklah dia berbaring.

4. Jika sedang marah, hendaklah dia diam dan jangan berbicara.

5. Sebolehnya mengingat akan ganjaran yang didapati bagi mereka yang mampu menahan amarahnya dan mereka yang suka memaafkan kesalahan orang lain.

Petikan dari buku kesukaanku “La Tahzan” / Jangan Bersedih / Don’t Be Sad.

No comments:

Post a Comment

Man Ana ???

My photo
Melaka, Malaysia
Pengembaraan Insan Tiada Noktah Tanpa Syarat Meniti Kebahagiaan. Email : iq_insan@yahoo.com

Popular Posts

CAPAIAN BLOG