Apabila tibanya bulan Ramadhan, sebagaimana biasa kita akan mendengar satu hadis
yang sering dibacakan oleh para ustaz di masjid-masjid atau diperdengarkan kepada
khalayak ramai iaitu hadis yang datang dari Abu Hurairah RA yang bermaksud :
"Sesungguhnya Nabi SAW telah bersabda : Apabila tibanya bulan Ramadhan, dibuka
pintu-pintu syurga, dan ditutup pintu-pintu neraka dan dibelenggu syaitan-syaitan."
Hadis ini diriwayatkan Bukhari dan Muslim.
Imam Muslim Rahimahullah menyebut hadis ini dalam kitab Shiam (Puasa) dan begitu juga
dengan Imam Bukhari yang meletakkan hadis di dalam kitab Shaum (Puasa).
Namun lafaz yang dibawa oleh Imam Bukhari berlainan dari Muslim walaupun dari periwayat
yang sama iaitu :
"Apabila tibanya bulan Ramadhan, dibuka pintu-pintu langit, dan ditutup pintu-pintu jahannam
dan dirantai syaitan-syaitan. ."
Namun, perbezaan lafaz ini tidak membawa kepada perbezaan makna hadis.
Persoalannya : Adakah syaitan benar-benar dirantai di bulan Ramadhan sehingga tidak dapat
menjalankan aktivitinya seperti biasa? Kalau ini yang terjadi, bagaimana pula yang berlaku
pada hari ini di mana dilihat kemaksiatan yang berlaku di bulan Ramadhan tidak kurang
hebatnya daripada yang berlaku di bulan yang lain?
Atau adakah rantai tersebut hanyalah satu simbolik (majaz)?
Menurut pendapat Imam Nawawi Rahimahullah di dalam syarahnya menyebut bahawa
proses perantaian tersebut hanyalah satu simbolik atau majaz untuk menunjukkan betapa
syaitan sudah tidak mampu untuk melaksanakan tugasnya seperti biasa memandangkan
orang-orang Islam sudahpun berpuasa. Ini kerana, puasa yang dilakukan oleh orang-orang
Islam akan menyempitkan saluran darah yang menjadi laluan syaitan dan akan berkuranglah
nafsu yang merajai hati manusia selama ini.
Oleh kerana itu, syaitan tidak dapat menjalankan tugasnya dan keadaan ini menyebabkan
dirinya bagaikan di'rantai'.
Dalam erti kata lain, puasalah yang menjadi punca kepada perantaian ini dan kepada
orang-orang yang tidak melaksanakan ibadat puasa, pengaruh syaitan ke atas dirinya samalah
seperti bulan-bulan yang lain.
Walau bagaimanapun, Imam Nawawi sendiri tidak menolak kemungkinan maknanya yang zahir
iaitu syaitan-syaitan benar-benar dirantai pada bulan Ramadhan bagi menandakan kemuliaan
bulan Ramadhan. Manakala hakikat yang terjadi pada hari ini di mana ramai orang-orang yang
berpuasa tetap meneruskan kemaksiatan ialah kerana puasa mereka tidak menepati
syarat-syarat dan tidak dihayati sebagaimana yang sepatutnya.
Apabila puasa tidak dihayati sepenuhnya, pengaruh syaitan akan tetap berkekalan sekalipun
syaitan sendiri sudahpun dirantai.
Pendapat ini dipegang oleh Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani.
Sebagai kesimpulannya, pemahaman para ulama' terhadap hadis ini yang menyatakan
syaitan-syaitan dirantai terbahagi kepada dua iaitu memahaminya secara simbolik ataupun
memahaminya di atas maknanya yang zahir.
Bagaimanapun, ia sebenarnya tidak bertentangan antara satu sama lain.
Seandainya seseorang itu berpuasa dengan sebenar-benarnya, maka sesungguhnya dia
telah merantai syaitan daripada mendekati dirinya.
Susunan :
Ahmad Fadhli bin Shaari,
Nilam Puri, Kelantan.
No comments:
Post a Comment