FOLLOWERS

Wednesday, February 3, 2010

FALSAFAH DAN SKOP PERUBATAN ISLAM : SATU PENGENALAN

Kertas Kerja ini telah dibentangkan oleh YBhg.Ust.Syeikh Hanafi Rahman Fesfaanji
Untuk Koleksi Dalam Seminar Rawatan Islam
pada 16 Disember 2008
bertempat di Dewan Kuliah Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Anjuran
IQ INSAN TRAINING & CONSULTANCY.


FALSAFAH DAN SKOP PERUBATAN ISLAM : SATU PENGENALAN
Mohamad Hanafi Abdul Rahman Fesfanji

Perbincangan sebenar tentang perubatan Islam dalam skopnya yang lebih luas adalah merujuk kepada perbincangan tentang penjagaan kesihatan serta merawati penyakit dengan cara-cara yang diizinkan oleh syara’. Kaedah-kaedah yang dipakai dalam rawatan tersebut mestilah terpelihara dan suci bersih dari sebarang bentuk yang dilarang samada berupa bahan, alat-alat kelengkapan dan sistem peraturan yang dijalankan. Maka ia adalah merangkumi :

Rawatan ruh, perasaan
Tentang sakit ruh dan perasaan, Allah SWt mensifatkan dengki dan dendam golongan Munafikin kepada rasulullah dan sahabat-sahabatnya di Madinah di dalam firmanya:[1]
فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ (10)
Maksudnya: Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu)terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan peroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).
Penyakit dengki, hasad dan dendam adalah penyakit hati yang boleh membinasakan kehidupan manusia dan masyarakat seluruhnya. Allah SWT berfirman:[2]

فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى أَن تُصِيبَنَا دَآئِرَةٌ فَعَسَى اللّهُ أَن يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِندِهِ فَيُصْبِحُواْ عَلَى مَا أَسَرُّواْ فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ (52)

Bermaksud:Dalam pada itu , engkau lihat orang-orang (munafik) yang ada penyakit dalam hatinya segera berusaha mendampingkan diri kepada mereka (Yahudi dan Nasrani), sambil berkata: “Kami takut bahawa kami akan ditimpa bencana (yang memaksa kami meminta pertolongan mereka)”. Mudah-mudahan Allah akan mendatangkan kemenangan (kepada RasulNya dan umat Islam), atau mendatangkan sesuatu hukuman dari sisiNya (terhadap golongan yang munafik itu); maka sebab itu mereka akan menyesal mengenai apa yang telah mereka sembunyikan dalam hatinya.
Allah SWT berfirman:[3]

إِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ غَرَّ هَؤُلاء دِينُهُمْ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ فَإِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (49)

Maksudnya: (Ingatlah)ketika orang-orang munafik dan orang-orang yang ada penyakit (syak) dalam hatinya berkata: “Orang-orang (Islam) itu telah diperdayakan oleh agama mereka (sehingga mereka berani menentang kami yang lebih besar bilangannya)”. Dan (yang sebenarnya) sesipa yang bertawakkal kepada Allah (dengan sepenuh-penuh yakin , maka Allah akan menolongnya untuk mengalahkan musuh yang lebih besar bilangannya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
Allah SWT berfirman:[4]
وَإِذَا مَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُم مَّن يَقُولُ أَيُّكُمْ زَادَتْهُ هَذِهِ إِيمَانًا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُواْ فَزَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَهُمْ يَسْتَبْشِرُونَ (124) وَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْسًا إِلَى رِجْسِهِمْ وَمَاتُواْ وَهُمْ كَافِرُونَ (125)

Maksudnya :Dan apabila diturunkan sesuatu surah (dari Al-Qur’an) maka di antara mereka (yang munafik) ada yang bertanya (secara mengejek): “Siapakah di antara kamu yang imannya bertambah disebabkan oleh surah ini?” Adapun orang-orang yang beriman , maka surah itu menambahkan iman mereka , sedang mereka bergembira (dengan turunnya).Dan adapun orang-orang yang ada penyakit (kufur) dalam hati mereka , maka surah Al-Qur’an itu menambahkan kekotoran (kufur) kepada kekotorang (kufur) yang ada pada mereka; dan mereka mati, sedang mereka berkeadaan kafir.
Allah SWT berfirman:[5]
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (52) لِيَجْعَلَ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ فِتْنَةً لِّلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ (53) وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (54)

Maksudnya:Dan tidaklah Kami mengutuskan sebelummu seorang Rasul atau seorang Nabipun melainkan apabila ia bercita-cita (supaya kaumnya beriman kepada ugama Allah yang dibawanya), maka syaitan pun melimparkan hasutannya mengenai usaha Rasul atau Nabi itu mencapai cita-citanya; oleh itu, Allah segera menghapuskan apa yang telah diganggu oleh syaitan, kemudian Allah menetaapkan ayat-ayatNya dengan kukuhnya; dan Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.(52) (Yang demikian) kerana Allah hendak menjadikan hasutan syaitan itu sebagai satu fitnah cubaan bagi orang-orang yang ada penyakit kufur ingkar dalam hati mereka, dan yang hatinya keras membatu; dan sesungguhnya mereka yang zalim itu sentiasa berada dalam pertentangan yang jauh dari kebenaran(53) Dan juga supaya orang-orang yang beroleh ilmu mengetahui bahawa ayat-ayat keterangan itu benar dari Tuhan mu , lalu mereka beriman kepadaNya, sehingga tunduk ta’atlah hati mereka mematuhinya; dan sesungguhnya Allah sentiasa memimpin orang-orang yang beriman ke jalan yang lurus (54 )
Allah SWT berfirman:[6]
أَفِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ أَمِ ارْتَابُوا أَمْ يَخَافُونَ أَن يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَرَسُولُهُ بَلْ أُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (50)
Maksudnya: (Mengapa mereka bersikap demikian), adakah kerana hati mereka mengandungi penyakit (kufur), atau kerana mereka ragu-ragu (terhadap kebenaran hukuman), atau pun mereka takut bahawa Allah dan RasulNya akan berlaku zalim kepada mereka? (Allah dan RasulNya tidak sekali-kali akan berlaku zalim) bahkan merekalah sendiri orang-orang yang zalim (disebabkan keraguan dan k
kekufuran mereka).
Dalam perkara sakit jasad atau fizikal pula, kita boleh melihat bagaimana Allah SWT menggambarkan kisah penderitaan fizikal yang di tanggung oleh nabi Allah Ayub dan kesan jiwanya dalam surah al anbiya:[7]
وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ (83) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِن ضُرٍّ وَآتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَذِكْرَى لِلْعَابِدِينَ (84)
Bermaksud: Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Aiyub , ketika ia berdo’a merayu kepada tuhannya dengan berkata: “Sesungguhnya aku ditinpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani”.(83) Maka Kami perkenankan do’a permohonannya , lalu Kami hapuskan penyakit yang menimpanya, serta Kami kurniakan kepadanya: keluarganya, dengan seganda lagi ramainya, sebagai satu rahmat dari Kami dan sebagai satu peringatan bagi orang-orang yang ta’at kepada Kami (supaya bersabar dan mendapat balasan baik).(84)

Allah SWT juga menyebutkan bagaimana syariat Islam memberikan beberapa kelonggoran taklif kepada mereka yang menghadapi sakit fizikal seperitimana yang di firmankanNya dalam sura an nuur [8]
لَيْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى أَنفُسِكُمْ أَن تَأْكُلُوا مِن بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ آبَائِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهَاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ إِخْوَانِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخَوَاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَعْمَامِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوَالِكُمْ أَوْ بُيُوتِ خَالَاتِكُمْ أَوْ مَا مَلَكْتُم مَّفَاتِحَهُ أَوْ صَدِيقِكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَأْكُلُوا جَمِيعًا أَوْ أَشْتَاتًا فَإِذَا دَخَلْتُم بُيُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَيِّبَةً كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون (61)
Maksudnya:Tidak ada salahnya bagi orang yang buta, dan tidak ada salahnya bagi orang tempang, dan tidak ada salahnya bagi orang sakit (jika masing-masing tidak menjalankan sesuatu perintah disebabkan keuzurannya menghendaki ia berlaku demikian), dan juga tidak ada salah bagi kamu (termasuk orang-orang yang tersebut turut sama) makan di rumah kamu sendiri, atau di rumah bapa kamu ,atau di rumah ibu kamu, atau di rumah saudara kamu yang perempuan, atau di rumah bapa saudara kamu (sebelah bapa), atau di rumah emak saudara kamu (sebelah bapa), atau dirumah bapa saudara kamu (sebelah ibu), atau dirumah emak saudara kamu (sebelah ibu), atau di rumah yang kamu kuasai kuncinya, atau di rumah sahabat kamu, tidak juga menjadi salah bagi kamu , makan bersama-sama atau berasing-asing. Maka apabila kamu masuk ke mana-mana rumah , hendaklah kamu memberi salam kepada (sesiapa yang seperti) kamu dengan memohon kepada Allah cara hidup yang berkat lagi baik. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat (yang menjelaskan hokum-hukumNya), supaya kamu memahaminya.
Allah juga berfirman : [9]
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (183( أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ (184)

Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman ! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa(183) (Puasa yang diwajibkan itu ialah) beberapa hari yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu yang sakit, atau dalam musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain; dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin . Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari yang di tentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya; dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu (daripada memberi fidyah), kalau kamu mengetahui.184
Dalam perkara yang berkait dengan sakit jasad atau fizikal, Ulama-ulama di zaman silam telah membahagikan rawatan kepada rawatan sakit di luar tubuh dan dalam tubuh.Ia boleh di bahagikan kepada:
a) sakit luar tubuh mungkin di sebabkan kecederaan akibat terjatuh,tertusuk,tersengat, tergores dan sebagainya .sakit yang dirasai adalah di sebabkan kedudukan urat yang lari dari kedudukan asalnya. Jenis ini mungkin boleh di akhtiarkan secara mengurut.
Sakit dalam tubuh pula yang berpunca dari perubahan mizaj dan perjalanannya yang tidak betul seperti migraine, barah , darah tinggi, kencing manis dan sebagainya lagi.rawatan ini boleh di ikhtiarkan secara penjagaan makanan dan memberikan ubat-ubatan tertentu dan ini bergantung kepada punca-punca penyakit.
c) penyakit yang berkait atau berpunca dengan perasaan seperti yang di gambarkan oleh Allah SWT menceritakan tentang kepedihan yang di deritai oleh Nabi ya`akub akibat berpisah dengan anaknya Yusuf: [10]
قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنفُسُكُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِيلٌ عَسَى اللّهُ أَن يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (83) وَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ يَا أَسَفَى عَلَى يُوسُفَ وَابْيَضَّتْ عَيْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظِيمٌ(84)
Yang bermaksud: (Setelah mereka kembali dan menyampaikan hal itu kepada bapa mereka) berkatalah ia: (“Tidaklah benar apa yang kamu katakana itu) bahkan nafsu kamu telah memperelokkan pada pandangan kamu suatu perkara (yang kamu rancangkan). Jika demikian, bersabarlah aku dengan sebaik-baiknya, mudah-mudahan Allah mengembalikan mereka semua kepadaku. Sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Mengetahui , lagi Maha Bijaksana”(83) Dan (bapa mereka- Nabi Ya’kub) pun berpaling dari mereka (kerana berita yang mengharukan itu) sambil berkata: “Aduhai sedihnya aku kerana Yusuf”, dan putihlah dua belah matanya disebabkan ratap tangis dukacitanya , kerana ia orang yang memendamkan marahnya di dalam hati. Surah Yusuf – ayat 83-84..

Dalam menghuraikan ayat ini, ulama-ulama tafsir telah menerangkan bahawa nabi Allah ya`akub telah rabun penglihatan akibat terlampau banyak menangis rindukan anaknya yusuf yang hilang selama lebih empat puluh tahun itu
2) rawatan yang berpunca dari makhluk halus dari gangguan jin atau sihir
Allah SWT berfirman:[11]

قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغْوَيْتَنِي لأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الأَرْضِ وَلأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ (39)

Maksudnya:Iblis berkata: “Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat , (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis ma’siat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini , dan aku akan menyesatkan mereka semuanya,-
Kalau kita perhatikan skop perbincangan tentang perubatan Islam yang difahami dalam masyarakat kita dewasa ini adalah hanya berkisar kepada perbincangan yang telah berkembang dalam sejarah Islam. Perbincangan itu adalah seperti :

rawatan berdasarkan kelebihan-kelebihan ayat-ayat al quran
himpunan Hadith-hadith Nabi tentang rawatan dan ubat-ubatan
penyakit-penyakit yang seringkali melanda masyarakat Arab dan mayarakat Islam serta pendekatan yang telah diambil dalam merawati penyakit-penyakit tersebut
bahan-bahan herba dan binatang-binatang yang biasa digunakan di Negara Arab
pandangan dan pendapat (karya-karya) yang telah dihasilkan atau dikutip oleh penulis-penulis Islam dan juga dari penulis yang bukan Islam dari masyarakat Islam dalam sejarah mereka
perubatan yang diamalkan oleh masyarakat Islam bukan Arab juga turut dimanfaatkan dalam perbincangan perubatan Islam ini.

Kalaulah berdasarkan skop-skop yang telah dinyatakan diatas, maka dapatlah kita fahami bahawa perbincangan tentang perubatan Islam ini tentulah sempit kalau dibandingkan dengan perbincangan sebenar ilmu perubatan dan kesihatan pada masa akan sekarang. Kefahaman yang sempit ini tentulah akan memperlihatkan seolah-olah ilmu Islam adalah sempit dan tidak boleh menjadi alternative kepada manusia.Ini kerana fahaman tentang perubatan Islam di dalam mayarakat kita masih terbatas dalam bentuk yang sempit. Perubatan sebenarnya adalah suatu ilmu profesional yang berkembang bersama perkembangan manuudia dan kehidupan mereka.


SEBAB-SEBAB KEMUNDURAN ILMU PERUBATAN ISLAM

Faktor-faktor penyebab kepada sempitnya fahaman tentang ilmu perubatan Islam adalah disebabkan oleh :

kefahaman ilmu agama yang cetek
kejahilan tentang ilmu semasa dan bidang-bidang ilmu professional secara umum
kurangnya kajian tentang ilmu perubatan di mana pada masa ini perubatan masih berada dalam perbincangan yang berasingan antara satu sama lain.Perbincangan secara tidak langsung hanya berlaku apabila di usahakan oleh pesakit-pesakit yang tidak berpuas hati dengan satu cara sahaja.
Mengambil sikap menolak ilmu-ilmu dan hikmat yang di sifatkan datang dari luar. Sifat close minded ini telah menyebabkan terhalang dari mempelajari ilumu-ilmu yang terkini dengan beberapa pembaharuan semasa

Maka perlulah kita catatkan di sini bahawa perubatan yang tidak boleh di kategorikan sebagai perubatan Islam ialah hanya perubatan yang mengandungi unsur-unsur syirik dan menyalahi syara’. Adapun yang di izinkan oleh syarak, sejauh dan seluas manapun ia, ia boleh menjadi sebahagian dari perubatan Islam .

ISLAM MENGHARGAI ILMU

Islam amat menghargai ilmu. Allah SWT berfirman:[12]

Allah SWT berfirman:[13]
Islam amatlah menghargai ilmu. Maka Islam sendiri tidak melarang malahan amat menggalakkan supaya umatnya memperbanyakkan kajian dan memajukan serta mengembangkan ilmu yang berkait dengan tubuh badan dan kesihatan mereka sendiri.

Allah SWT berfirman:
وفى أنفسكم أفلا تبصرون- سورة الذاريات 21
Maksudnya:Dan juga pada diri kamu sendiri . Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu)?.

SIHAT MESTILAH MENCAKUPI ASPEK RUHANI DAN JASMANI

Sihat di ta`fifkan oleh Ibn Jauzi sebagai suatu keadaan di mana apa-apa yang ada dalam badan manusia samada yang berbentuk jasmani atau ruhani telah berperanan menurut fungsinya dengan betul.[14]Sebaliknya sakit pula di ertikan kedapatan apa-apa yang ada dalam badan manusia tidak berfungsi dengan betul dan melemahkan diri manusia tersebut. Dalam bahasa yang lebih moden pula bolehlah di katakan bahawa apabila wujudnya sesuatu yang di sifatkan sebagai abnormal pada satu satu lokasi tertentu yang menyebabkan terganggunya fungsi asalnya, maka ia di sifatkan sebagai sakit. Dari sini, usaha –usaha untuk mengembalikan fungsi-fungsi tersebut sepaya berperanan betuldi namakan syifa.Dalam ertikata yang lain, syifa di ertikan sebagai mengurangkan kesakitan sehingga ke tahap yang normal, mengembalikan kesihatan dan tahap kecerdasan yang positif,


Apabila kita berbincang tentang as shifa di dalam al quran,[15]ia –sebagaimana yang telah di terangkan- bukanlah sahaja terbatas kepada rawatan luar tetapi sebaliknya ia merangkumi penyakit-penyakit perasaan, hati,ruh dan segala unsur yang terkandung di dalam diri manusia.Untuk memudahkan penjelasan di atas, beberapa contoh boleh kita gunakan untuk membandingkan antara jenis-jenis penyakit itu:

وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ (80)


Apabila aku sakit, maka ia(lah Allah) menyembuhkan ku- Sura as Syu`ara 80.

Tidaklah mereka merasa sakit kepala dan tidak pula

Pada hati(orang-orang Munafiqin itu ada penyakit lantaran itu, Allah menambahkan lagi penyakit


Dari keterangan di atas dapatlah kita memahami bahawa sakit fizikal , sebahagiannya adalah di sebabkan oleh mana mana angota badan menunjukkan fungsinya berperanan secara tidak betul. Maka sakit-sakit tersebut boleh di rawat atau di ubati dengan pelbagai-bagai cara termasuklah satu cara yang amat popular dalam masyarakat Islam ialah dengan memilih ayat-ayat yang berkait melalui qaedah tafaul dan di istilahkan oleh masyarakat kita sebagai ilmu asam garam. Menurut kajian dan telah terbukti dalam pengalaman-pengalaman yang banyak, ilmu ini mempunyai kekuatan menyembuh yang agak sulit untuk di fahami secara rawatan moden pada hari ini.Rawatan jiwa dan perasaan pula lebih tertumpu kepada memehami makna yang terkandung dalam firman Ilahi itu.

Di sepanjang sejarah Islam , terlalu mudah kita menemui berbagai-bagai catatan di dalam mana-mana komuniti Islam di seluruh dunia tentang mengakui bahawa AlQuran adalah shifa kepada penyakit zahir dan bathin manusia.

Namun begitu, method rawatan Islam tidaklah bersifat kaku dan terbatas sebegitu sehingga ia menolak perkembangan-perkembangan terbaru.


PENUTUP

Maka, di sini, dapatlah kita simpul kan bahawa perubatan Islam itu adalah suatu kaedah usaha mengembalikan kesihatan manusia kea rah fitrahnya yang asal.


Saudaramu Se Islam.
Mohamad Hanafi Rahman Fesfanji


Nota : SEJARAH PENGUBATAN ISLAM akan diterangkan melalui ceramah Ustaz Hanafi pada hari Khamis.

[1]-Al-Baqarah ayat;10
[2]-Maidah;52
[3]-Anfal;49
[4]-Taubah;124 - 125
[5]-Al-Hajj;52­-­54
[6]-An-Nuur;50
[7]-Al-Anbiya’ ; 83 - 84
[8]-An-Nuur ;61
[9]-Al-Baqarah ;183 -184
[10]-Yusuf; 83 - 84
[11]-Al-Hijr; 39
[12]
[13]
[14] Al Allama Daud al Antaki pula menyebutkan di dalam Tazkirahnya:
( حقيقة الصحة هى حالة تستلزم كون البدن جاريا على المجرى الطبيعى سويا فى أفعاله )

yang bermaksud: hakikat sihat itu adalah keadaan yang menyebabkan badan bertindak secara tabi`e dan seimbang pada setiap peranannya. Lihat Tazkirah juzud 2 m/s: 138-9
[15] Ayat- ayat al syifa dalam al qur`an ialah:

No comments:

Post a Comment

Man Ana ???

My photo
Melaka, Malaysia
Pengembaraan Insan Tiada Noktah Tanpa Syarat Meniti Kebahagiaan. Email : iq_insan@yahoo.com

Popular Posts