FOLLOWERS

Wednesday, March 31, 2010

SEKILAS BICARA

SEKILAS BICARA

“Dengan Nama Allah yang maha pemurah, penyayang lagi maha agung. Sesungguhnya segala puji, kemuliaan dan sanjungan itu hanya untukMu juga”.

Dalam keadaan yang serba kekurangan, diri ini berusaha jua memaparkan laman web yang yang menjadi sangat penting dihambat arus kemodenan duniawi masa kini. Sedikit usaha dalam perjalanan menuju keunggulan ini memerlukan diri setiap manusia itu kekuatan yang padu, akal yang pintar, hati yang ikhlas, jiwa yang bersih, ilmu yang suci, peribadi yang luhur, iman dan taqwa yang kukuh lagi padu bagi membina tamadun kehidupan yang lebih bermakna.

Semoga dengan sekelumit usaha dan dayaku dalam bidang pengubatan Islam ini mampu memberikan sedikit impak dalam dunia dakwah yang mampu dikenangi oelh generasi manusia pada masa hadapan.

Islam adalah agama terunggul yang tiada tolok bandingnya dengan agama dan peradaban yang lain.Begitulah juga sebenarnya dengan dunia pengubatan Islam, al-Quran adalah wahyu yang tiada tolok bandingannya. Segala gerak usaha perlu dijalin bersama, disulam kembang dengan baik untuk menghasilkan pengiktirafan sebenar oleh manusia di muka bumi ini. Inilah cita-cita yang perlu digapai oleh semua dan Iq Insan hanyalah menjadi sebahagian kecil zarah yang ingin menabur jasa agar kegemilangan itu dapat dilihat sinarnya oleh semua manusia.

Allah berfirman dalam surah al-Talaq ayat 2-3, yang bermaksud



“ Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, Dia akan adakan baginya jalan keluar dan (Allah) akan mengurniakan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka kepadanya”.

Kata falsafah, “Orang-orang yang optimis adalah orang yang sanggup bangun semula selepas sesuatu kegagalan.”. Hanya orang yang tabah, sanggup bersusah-payah dan berjiwa positif sahaja mampu menghambat kejayaan yang semakin tipis dikalangan umat Islam.

Dalam surah al-Insyirah ayat 5 dan 6, Allah berfirman yang bermaksud,


“Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kesenangan”.

Peringatan ini dikukuhkan melalui sabda Nabi yang diriwayatkan oleh Imam Tirmizi yang bermaksud, “Sesungguhnya kejayaan bersama-sama dengan kesabaran, kelapangan bersama-sama dengan kesusahan dan sesungguhnya beserta dengan kepayahan adalah kesenangan”.

Semoga rentetan usaha yang dijalin ini mendapat kerbekatan daripada Allah SWT. Moga dakwah, amanah,ilmu, masa yang ada dalam diri ini mampu untuk menyebar dakwah yang terbaik dalam bidang pengubatan Islam ini. Kejayaan ini perlukan sokongan semua pihak kerana kejayaan tidak akan datang bergolek atau tanpa iman serta ketabahan serta kebersihan hati dan kekuatan iman untuk melawan syaitan dan iblis yang durjana.

Dalam surah an-Nahl ayat 99-100 yang bermaksud


Sesungguhnya syaitan tidak ada kekuasaan ke atas orang-orang yang beriman serta bertawakkal kepada Tuhannya. Sesungguhnya kekuasaan syaitan hanyalah ke atas mereka yang mengambilnya menjadi pemimpin dan mereka yang mempersekutukannya dengan Allah”.

Setinggi penghargaan buat tuan guruku yang amat disanjungi iaitu TG Ust.Dato’ Ismail Kamus, juga buat TG Ust.Dato’ Dr.Haron Din, Kiyai Dr.Pak Ali Bakri di Riau, Tok Guru Yusof di Pendang, teman-teman perawat yang lain, ahli Darussalam dari generasi yang terawal bersamaku, sahabat baik ku, ahli keluargaku, isteriku, anak-anakku yang comel jua. 

Moga ilmu pengubatan Islam yang kupelajari ini diberkati dengan tinta keikhlasan menjadi jalan emas dakwah kepada seluruh umat Islam. Jika aku terlalai dalam perjalanan ini Ya Allah , KAU segeralah memberi ingatan buatku bertaubat Ya Allah. Amin.

HambaMu,
Md Zaini Zainal.
Iq Insan Training & Consultancy

No comments:

Post a Comment

Man Ana ???

My photo
Melaka, Malaysia
Pengembaraan Insan Tiada Noktah Tanpa Syarat Meniti Kebahagiaan. Email : iq_insan@yahoo.com

Popular Posts