FOLLOWERS

Sunday, September 9, 2012

JOHOR : AMBIL IKTIBAR... JANGAN GADAI AKIDAH, MARUAH DAN HARTA KERANA BOMOH PALSU


JOHOR BAHRU: Tertipu dengan dakyah karut bomoh yang kononnya boleh meramal kematian dan menebus dosa, seorang lelaki dan keluarganya membuat pinjaman bank untuk membayar wang pengeras sebanyak RM12,000.

Lebih mengaibkan, mangsa yang mahu dikenali sebagai Jamil, 25, berkata, ibarat dipukau, dia dan ibu bapa turut membenarkan adik perempuannya tinggal bersama bomoh itu selama seminggu.


Katanya, dia terpengaruh mendapat khidmat bomoh yang dikenali sebagai Ali, 40-an, selepas lelaki itu mengakui dirinya ustaz dan menjalankan rawatan secara tradisional mengikut cara Islam.

“Saya bersama ibu, ayah dan adik perempuan berusia 20 tahun berjumpa bomoh itu bagi merawat ibu yang menghidap penyakit lemah badan dan kemurungan,” katanya ketika ditemui.


Dia berkata, bomoh itu mendakwa boleh mengubat secara ghaib, termasuk berhubung terus dengan Allah menerusi jin yang menurun dalam badan pembantu peribadinya.



http://www.hmetro.com.my/articles/Alimemangsetan/Article


Selidik latar belakang pengamal perubatan


E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
JOHOR BAHRU: “Orang ramai mesti selidik latar belakang seseorang pengamal perubatan tradisional sebelum mendapatkan khidmat mereka,” kata Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penyelidikan Jabatan Agama Islam Johor (JAJ), Yosree Ikhsan, mengenai aduan seorang lelaki dikenali sebagai Jamil, 25, yang kerugian sehingga RM12,000 untuk membayar pengeras kepada seseorang bomoh.

Yosree mengesahkan pihaknya menyiasat kes berkenaan selepas Jamil membuat aduan kepada Jabatan Mufti Negeri Johor.


“Kami akan menyiasat aduan itu secepat mungkin dan menjalankan siasatan sesuai. Kes seumpama ini biasa berlaku dan pernah dilaporkan beberapa mangsa,” katanya ketika dihubungi. Menurutnya, pengamal perubatan tradisional yang mengamalkan cara perubatan bercanggah hukum syarak boleh dikenakan tindakan undang-undang, termasuk didenda dan penjara.


Dia berkata, tindakan itu boleh dikenakan mengikut Seksyen 3 (Pemujaan Salah), Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah 1997, dengan sabit kesalahan seseorang itu boleh didenda maksimum RM3,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya.


“Hukuman itu boleh dikenakan kepada mana-mana orang yang memuja alam semula jadi atau melakukan apa-apa perbuatan berkaitan pemujaan atau rasa hormat kepada mana-mana manusia, haiwan, tempat atau benda dengan cara menyalahi hukum syarak,” katanya.


Malah, mengikut enakmen itu, katanya, mahkamah boleh memerintahkan sebarang peranti, barang atau peralatan digunakan dalam proses pemujaan dilucut hak dan dimusnahkan, walaupun tiada mana-mana individu disabitkan atas kesalahan itu.






No comments:

Post a Comment

Man Ana ???

My photo
Melaka, Malaysia
Pengembaraan Insan Tiada Noktah Tanpa Syarat Meniti Kebahagiaan. Email : iq_insan@yahoo.com

Popular Posts