FOLLOWERS

Thursday, April 22, 2010

Perbezaan 6 Perkara Mencarik Adat: Mu'jizat,Karamah,Istidraj,Irhas,Ma'unah dan Ihanah (...siri 2)


TG Dato Ismail Kamus
As-Syifa Iq Insan Melaka ...siri 2
Irhas pun bukan kerana mereka tidak akan menjadi Rasul dan Nabi-Nabi. Rasul sudah tidak ada lagi selepas kewafatan Rasulullah s.a.w. (Maksud Irhas iailah sesuatu yang pelik yang berlaku kepada seseorang yang bakal menjadi Rasul)

Ma’unah juga bukan, kerana ia terjadi sekali sekala dan tidak berulang-ulang dan hanya diberi kepada orang yang bertaqwa sahaja.

Ihanah juga bukan kerana ia tidak dipelajari dan boleh juga terjadi kepada seseorang yang fasiq dan kafir dan juga berlaku sekali-sekala sahaja.

Kesimpulannya bahawa apa yang berlaku sekarang terhadap sesetengah orang yang boleh menanggalkan mata, atau mengeluarkan mata seseorang kemudian dibersihkan seterusnya dimasukkan balik matanya semula tanpa dibius atau dibubuh pelali adalah sihir iaitu diistilahkan sebagai ‘istidraj’. Kerana sihir itu adalah sesuatu yang menyalahi adapt yang dipelajari dan berlaku pada tangan orang fasiq, boleh terjadi secara berulang-ulang dan tidak pernah gagal. Oleh itu dinasihatkan pada orang ramai apabila pergi berubat hendaklah berhati-hati supaya tidak terpesona dan terjebak dengan cara yang sedemikian agar supaya aqidah kita tidak terjejas. Apabila berubat dengan tukang sihir bermakna kita meredhai perbuatan mereka yang berdosa itu.

Sabda Rasulullah s.a.w.: Maksudnya; Jauhilah dari tujuh perkara yang membinasakan, syirik kepada Allah dan sihir………

Melakukan perbuatan sihir atau menyokong perbuatan mereka itu samalah juga kita berubat dengan orang yang ‘menurun’ iaitu menggunakan khidmat jin yang memasuki ke dalam badan seseorang. Kemudian ia mengubati orang dengan cara bercakap dengan jin yang meresap ke dalam jasadnya dan mengaku sebagai wali dan sebagainya. Ini juga adalah suatu cara di mana jin cuba merosakkan aqidah seseorang itu.

(Petikan dari buku Jin : Hakikat & Pengubatannya)

1 comment:

  1. Assalamualaikummm
    dalam buku ni ada tak sebut ttg bunian?? hukum berkawan dan berkahwen dengan bunian.??? sy memerlukan jawapan segera kerana saya dlm kekeliruan... harap dapat jawab segera...
    terima kasih

    ReplyDelete

Man Ana ???

My photo
Melaka, Malaysia
Pengembaraan Insan Tiada Noktah Tanpa Syarat Meniti Kebahagiaan. Email : iq_insan@yahoo.com

Popular Posts

CAPAIAN BLOG