FOLLOWERS

Tuesday, June 29, 2010

AS-SYIFA' MELAKA : DOA PENAHAN. (Amalan Memohon Berhentikan Haid DLL)



Alhamdulillah, dalam usaha untuk memberikan ketenangan jiwa dan keselesaan kepada jemaah wanita mengenai masalah haidh ketika mengerjakan ibadah umrah atau haji, beberapa orang tuan guru telah menganjurkan suatu amalan yang boleh diamalkan oleh para jemaah wanita selepas solat lima waktu semasa dalam ihram atau selepas haidh.

Kaifiat amalan:

1. Diamalkan selepas haidh terakhir.
2. Baca selepas setiap kali solat. Sediakan air berdekatan untuk mudah ditiup selepas membaca amalan ini.
3. Apabila membaca ayat no. 2, 3, dan 4 hendaklah menekan lidah ke langit-langit, tarik dan tahan nafas selama 5 saat kemudian hembus ke dalam air. Air digunakan untuk minum. InsyaAllah

Doa di atas dipanggil doa penahan. Ia juga boleh digunakan untuk menahan darah akibat luka, muntah yang tidak berhenti dan sebagainya. InsyaAllah, amalkan dengan yakin semoga mujarab. Kita hanya berusaha. Setelah berusaha, serahkan segala-galanya kepada Allah s.w.t.

Sekiranya Allah mengizinkan, maka kitaran haidh si pengamal akan beranjak kebelakang ke suatu masa yang hanya Allah sahaja yang mengetahuinya. Jadi untuk mengembalikan semula kepada kitaran yang normal, maka bacalah doa Nabi s.a.w. seperti pada ayat 80 surah Isra'.


Semoga entri ini dapat memberi manfaat kepada jemaah wanita. Amiin ya Rabb al-'Alamiin.

Jazakallahu Khairan kathira.

1 comment:

  1. Asslammualaiku,boelhkan ustad nyatakan apakah surah bagi ayat 1-5 tersebut,terima kasih

    ReplyDelete

Man Ana ???

My photo
Melaka, Malaysia
Pengembaraan Insan Tiada Noktah Tanpa Syarat Meniti Kebahagiaan. Email : iq_insan@yahoo.com

Popular Posts

CAPAIAN BLOG